Att hitta bra produkter kan vara lättare sagt än gjort. Många gånger leder det till helt onödiga felköp som dels belastar plånboken, men också miljön.

Vi på Bäst-i-testet.se vill göra det så enkelt som möjligt för dig att hitta produkter som faktiskt är värda att köpa och som lever upp till dina förväntningar. Vårt mål är helt enkelt hjälpa er att hitta marknadens bästa produkter och tjänster.

Därför spenderar vi mängder av tid och energi på att leta fram, granska och jämföra mängder av produkter.

I vår research utgår vi från olika medier, kundtjänster, butiker, leverantörer, branschfolk och så vidare. Vi samlar bland annat information från experttester, testsajter, dagstidningar, motortidningar, branschtidningar, prisjämförelsesajter och recensionssajter. Vissa produkter testar vi dessutom själva. 

På den här sidan kan du lära dig mer om hur vi arbetar och varför du ska lita på oss. Vi berättar bland annat om hur vi väljer ut de produkter och tjänster som ingår i våra sammanställningar, men också några utav de vanligaste källorna som vi använder oss av.

Kundrecensionerna väger tyngst

Enligt oss väger kundernas och användarnas egna upplevelser och omdömen extra tungt. De har trots allt fått möjlighet att testa de olika produkterna (eller tjänsterna) under en längre tid. Det ger oss en bättre bild av hur produkten faktiskt fungerar i det vardagliga livet.

Dessutom finns det betydligt fler kundomdömen än expertomdömen, vilket gör det enklare att ta reda på det genomsnittliga betyget för den specifika produkten. Och ett högt genomsnittsbetyg tyder på en bra upplevelse och tvärtom.

Inför våra sammanställningar spenderar vi alltså mycket tid på att läsa kund- och användarrecensioner från en rad olika källor, både nationella och internationella. Vi kan emellertid inte garantera att dessa har lämnats av personer som faktiskt använt produkten ifråga.

När det gäller produkter tittar vi framför allt på omdömen från olika håll, framför allt hos olika återförsäljare. Men när det gäller tjänster ser det lite annorlunda ut. Då använder vi oss istället av källor som bland annat:

  • Trustpilot.com Digital plattform som sedan 2007 samlat riktiga kundomdömen för att hjälpa företag såväl som kunder. Idag finns det över 120 miljoner omdömen på Trustpilot och det är enkelt att se genomsnittsbetyget för de olika företagen.
  • Reco.se Reco är en annan oberoende plattform för kundomdömen där du kan läsa vad andra personer tycker om olika företag. Precis som Trustpilot grundades Reco 2007, även om den inte blivit fullt lika populär.
  • Kvalitetsindex.se (SKI)Svenskt Kvalitetsindex är ett oberoende marknadsundersökningsföretag som studerat kundnöjdhet och utfört branschstudier i över 30 år. De fokuserar till exempel på områden som bank, energi, telekom och försäkring och mäter kundnöjdheten på en skala från 40 – 100.

Pålitliga expertomdömen

Bortsett från kundrecensioner försöker vi alltid att läsa experternas egna tester och omdömen om sådana finns tillgängliga. Vi utgår både efter text- och videoformat för att på så sätt kunna skapa oss en ännu bättre uppfattning av olika produkter, eller tjänster för den delen.

Experter anser vi är personer eller webbplatser som har särskilda kunskaper inom nischade områden. Men det kan också vara aktörer som genomför oberoende tester av diverse produkter och tjänster.

Här kommer några exempel på expertkällor som vi ofta besöker när vi gör vår research:

  • Testfakta.seEtt oberoende researchföretag som testar och utvärderar både konsumentprodukter och livsmedel. Varje år gör Testfakta ett 50-tal tester och resultaten presenterar de på den egna webbplatsen. Vi utgår ofta efter Testfaktas material då vi anser att de är en säker expertkälla.
  • Rådrön.se En annan oberoende aktör som ägs av Sveriges Konsumenter, en samarbetsorganisation vars syfte är att fatta bättre bra och välgrundade köpbeslut. Råd & Rön skriver om och undersöker både produkter och tjänster för att presentera objektiva sammanställningar. För att få tillgång till testerna måste du dock vara betalande prenumerant.  
  • Taenk.dk Taenk är det danska konsumentrådet som arbetar för konsumenternas rättigheter genom att hjälpa dem att fatta mer medvetna beslut. Varje år utför Taenk ungefär 100 experttester i samarbete med europeiska och amerikanska laboratorier. De är dessutom medlemmar i International Consumer Research & Testing som är den enda oberoende organisationen för konsumenttester och forskning.
  • Choice.com.auChoice är den ledande konsumentgruppen i Australien som dessutom är helt oberoende och medlemsfinansierad. Choice har funnits i 60 år och syftet med verksamheten är att ge dig som konsument en ärlig chans, till exempel genom att erbjuda opartiska produkttester.  

Andra källor vi anser vara experter inom sina områden är digitala tidskrifter som M3, MacWorld, Techradar och PCmag. För vissa produkter, till exempel bilbarnstolar, utgår vi även ifrån säkerhetstester som vi också klassar som expertkällor.

I de fall det är möjligt kontaktar vi även leverantörer och återförsäljare. Detta för att till exempel ta reda på om produkterna returneras, hur omtyckta de är eller vilka garantier som medföljer. 

Våra egna produkttester

Vi på Bäst-i-testet.se utför även våra helt egna produkttester.

Här försöker vi alltid låta ett antal hushåll eller personer testa produkten ifråga under en viss tidsperiod innan vi skriver vår slutliga recension. I de fall det är relevant bjuder vi också in yrkesmässiga personer som får möjlighet att testa och recensera produkterna.

Genom att låta olika personer med olika behov och synvinklar testa produkten blir det också enklare för oss att upptäcka gemensamma för- och nackdelar. På så sätt kan vi få synpunkter från olika personer med varierande behov för att skapa oss en bättre helhetsbild av produkten.

Utöver vårt eget test väger vi även in användarrecensioner, experttester och den information vi kan hitta om produkten online samt i andra medier.

Slutlig bedömning

Efter att ha granskat mängder av omdömen från säkra källor sållar vi helt enkelt bort de produkter som inte riktigt uppfyller förväntningarna.

Kvar blir de som fått bäst genomsnittsbetyg och som både experterna och majoriteten av kunderna kan rekommendera. Nästa steg är att göra en individuell bedömning av de olika produkterna för att jämföra egenskaper, funktioner och specifikationer.

När det gäller produkter bedömer vi saker som:

  • Storlek
  • Rymlighet
  • Vikt
  • Design
  • Material
  • Funktionalitet
  • Portabilitet
  • Användarvänlighet
  • Manövrerbarhet
  • Förvaringsmöjligheter
  • Prisvärdhet

För tjänster tittar vi framför allt på:

  • Villkor
  • Avgifter
  • Räntor
  • Kundtjänst
  • Gränssnitt
  • Webbplats
  • Användarvänlighet
  • Mobilvänlighet
  • Extra förmåner

Kategorier för olika behov

Något du kommer att märka när du läser våra sammanställningar är att vi ofta delar in de produkter vi valt ut i olika kategorier. Det här gör vi för att göra ditt val ännu lite enklare.

Vi försöker alltid att ha med en produkt i en lägre prisklass, ett så kallat budgetval, för dig med en begränsad budget. I de fall det är möjligt inkluderar vi även ett grönt val, alltså en produkt eller tjänst som är extra snäll mot miljön.

Vi kan också använda oss av kategorier när en produkt skiljer sig åt vad gäller storlek, design eller funktioner. Allt för att göra det lite enklare för dig att hitta rätt.

Objektiva och rättvisa jämförelser

Vi som driver Bäst-i-testet.se är helt vanliga konsumenter, precis som du. Och därför har vi utformat vår tjänst efter vad vi själva anser att en bra jämförelsesajt ska vara – pålitlig, intressant, objektiv och sanningsenlig.

Förutom att vi spenderar mängder av tid på att göra research om olika produkter och tjänster strävar vi efter att alltid vara så objektiva som möjligt i våra bedömningar och recensioner. Vi listar till exempel alltid för- och nackdelar för att ge dig en så rättvis bild av produkten som möjligt. Det hade vi trots allt också velat ha. Och alla produkter kan ju inte vara helt perfekta för alla.

Vi hoppas att vår tjänst ska göra det enklare och smidigare för dig att fatta bra köpbeslut. Om du har frågor eller förslag på förbättringar är du välkommen att kontakta oss. Du hittar våra kontaktuppgifter på vår Om oss-sida eller i våra Allmänna villkor.