+ Visa innehåll
Information om affiliatelänkar

Vilket vinterdäck är bäst i test 2023?

Enligt vår sammanställning är Michelin X-Ice North 4 det bästa vinterdäcket. Det här är ett högkvalitativt och stabilt dubbdäck med 250 dubbar som ger dig ett fenomenalt grepp på varierade vinterväglag, inklusive is och hårt packad snö. Dessutom har dubbdäcket en förhållandevis låg bullernivå, något som är ganska ovanligt för dubbdäck av den här typen. Läs mer om X-Ice North 4 och andra topptestade vinterdäck (även dubbfria) i vår sammanställning nedan!

Information om affiliatelänkar
Välj produkter att jämföra

Sortera efter

Bäst i test
1
Markera
Michelin X-ICE North 4
award-icon

Michelin X-ICE North 4

Specifikationer
award-icon
  • Presterar utmärkt på is
  • God greppvänlighet
  • 250 ståldubbar
Typ av däck:Dubbdäck
Hastighetsklass:T: 190 km/h
Antal dubbar:256
Vi rekommenderar
2
Markera
GOODYEAR ULTRA

Goodyear Ultra Grip Ice 2

Specifikationer
  • Presterar bra på våta väglag
  • Ger ett bra grepp
  • God körkomfort
Typ av däck:Nordiskt dubbfritt
Hastighetsklass:T: 190 km/h
Antal dubbar:0
Bästa dubbfria
3
Markera
Continental Vikingcontact 7

Continental VikingContact 7

Specifikationer
  • Bra allrounddäck
  • Låg bullernivå
  • Finns i 112 storlekar
Typ av däck:Nordiskt dubbfritt
Hastighetsklass:T: 190 km/h
Antal dubbar:256
Avatar for Marcello Rongione av Marcello Rongione Senast uppdaterad : Jan 03, 2023

Det här testet har fått betyget:

2 Röster, Genomsnitt: 5.0/5

När vi börjar närma oss vintermånaderna är det dags för den årliga traditionen att byta däck på bilen. Är det vinterväglag gäller det att vinterdäcken är på från 1 december. Och behöver du köpa nya vinterdäck har du mängder av valmöjligheter.

Inför den här jämförelsen har vi läst mängder av experttester, men också användarrecensioner, för att kunna välja ut de vinterdäck som fått högst omdömen. Snötäckta och isiga vägar är inget att leka med, så att välja vinterdäck av hög kvalitet är mycket viktigt.

Vi har korat en vinnare som vi tycker sticker ut som det bästa dubbdäcket. Vi har gjort det samma för kategorin dubbfria däck, och sedan också valt ut rekommenderade alternativ som har lite annorlunda egenskaper än testvinnarna.

I vår sammanställning ingår följande vinterdäck:

  1. Michelin X-ICE North 4 – Bäst I test
  2. Goodyear Ultra Grip Ice 2 – Vi rekommenderar
  3. Continental VikingContact 7 – Bästa dubbfria
  4. Nokian Hakkapelliita 10 – Bästa dubbdäck på snö och is
  5. Michelin X-Ice North 4 SUV Bästa vinterdäck för SUV
  6. Nokian Hakkapeliitta R3
  7. GoodYear UltraGrip Arctic 2

Tips! Läs även vårt test av bilförsäkring!

Testvinnare - Vinterdäck

Visa alla produkter

1. Michelin X-ICE North 4

- Bäst i test

  • Produktgrupp: Dubbdäck
  • Fabrikat: Michelin
  • Modell: Michelin X-ICE North 4
Michelin X-ICE North 4

Rekommenderad butik:
  • 100% passningsgaranti.
  • Snabba leveranser.

Michelin X-Ice North 4 har funnits på marknaden i ett par år och därmed hunnits testats ordentligt av båda experter och svenska bilförare. Det är numera ett av marknadens mest populära däck, framför allt på grund av dess imponerande köregenskaper på riktigt besvärliga vinterväglag.

Ice North 4 är utrustat med inte mindre än 250 ståldubbar, vilket är flest på marknaden för denna typ av däck. Detta ger en effektiv dragkraft och en imponerande bromsförmåga på alla typer av vinterväglag. Michelin har dessutom använt sig av särskilda algoritmer vid placeringen av dubbarna i syfte att dämpa bullernivån, vilket ger dig ett tystgående däck både på torra och våta vägar.

Enligt Michelin själva har Michelin X-Ice North 4 dessutom en lägre bränsleförbrukning jämfört med sin föregångare. Det har att göra med att rullmotståndet blivit 19 procent lägre, men trots det menar experterna att däcket fortfarande rullar aningen tungt.

Experterna ger toppbetyg

Köregenskaperna på is är det som får Ice North 4 att sticka ut mest när experterna testat dubbdäcket. Enligt såväl Svenska Dagbladet som tidningen Motor är Ice North 4 detta det bästa däcket på is av alla de testat och i Aftonbladets test hamnar däcket på delad tredjeplats. Aftonbladets experter menar dock att däcket är lättkört och att det framför allt är bland de bästa dubbdäcken på asfalt.

Även i Teknikens Världs stora test (2022) vinner Ice North 4 bäst i test då det greppar bäst av alla däck både på snö och is. De menar också att däcket är relativt stabilt och har en god stötdämpning. Samma däck fast i SUV-modell har dessutom utsetts till vinnare i Vibilägares nya vinterdäcktest för SUV:ar.

Tillgängligt i alla tänkbara dimensioner

Då däcket introducerades 2018 finns det tillgängligt i alla tänkbara dimensioner. Du behöver alltså inte vänta på att nya dimensioner ska lanseras.

  • Bästa vinterdäcket för is enligt flera tidningar.
  • Utrustat med 250 hållbara ståldubbar.
  • God greppvänlighet.
  • Stabilt och lättkört, även på asfalt.
  • Rullar aningen tyngre jämfört med liknande modeller.

2. Goodyear Ultra Grip Ice 2

- Vi rekommenderar

  • Typ av däck: Nordiskt dubbfritt
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Antal dubbar: 0
GOODYEAR ULTRA

Rekommenderad butik:
  • Säker e-handel.
  • Höga kundbetyg hos Trustpilot.

Det märks att Goodyear arbetat hårt för att förfina sina vinterdäck och Ultra Grip Ice 2 är inget undantag. Det här är ett nordiskt dubbfritt däck som fått mängder av fina omdömen, både från experter och bilägare.

Däcket är skönt att åka på, ger ett bra grepp och klarar dessutom våta väglag bäst jämfört med likvärdiga nordiska däck. För dig som mest kör på våta och saltade vägar, men som ändå vill ha ett bra isgrepp är Ultra Grip Ice 2 ett vettigt alternativ. 

Tyst och greppvänligt vinterdäck

Tack vare sin unika gummiblandning är Ultra Grip Ice 2 ett mycket tyst däck, något som en mängd användare kan gå i god för.

Det är också utrustat med Goodyears ActiveGrip Technology® som i kombination med de lågtemperaturanpassade materialen ger utmärkt vägkontakt, även vid extremhalka och i djupsnö.

Förbättra bromssträcka på is och utmärkt på våta väglag

En annan viktig fördel är de aktiva blockspåren som förbättrar överföringen av sidokraften när du manövrerar bilen. Detta bidrar också till en förbättrad bromssträcka på is och en god väghållningsförmåga.

Däcket har dessutom ett unikt mönster med öppna sidospår i skuldran som är anpassat för att trycka bort vatten och ge ett extra bra grepp på våta underlag.

Bra betyg av experterna

Goodyear Ultra Grip Ice 2 har fått fina betyg av Vetenskapens värld i deras stora test av vinterdäck. Där prisades det framför allt för sin förmåga att klara av våta underlag. Utöver det menar experterna att däcket är behagligt att köra och det greppar bra på i princip alla underlag.

Användarna menar att det är ett ”riktigt kanondäck” och beskriver det framför allt som otroligt tyst. Kort sagt är det ett bra alternativ för dig som söker ett pålitligt, dubbfritt däck med hög säkerhet.

  • Prisvärt däck som ett bra grepp på de flesta underlag, även i djupsnö.
  • Presterar bäst på våta väglag jämfört med andra nordiska dubbfria däck.
  • Imponerande bromssträcka på is.
  • Låg bullernivå.
  • Vissa användare önskar att sidan på däcket skulle vara förstärkt.

3. Continental VikingContact 7

- Bästa dubbfria

  • Produktgrupp: Dubbfria däck
  • Fabrikat: Continental
  • Modell: Continental VikingContact 7

EU -däckmärkning

  • Rullmotstånd: C
  • Våtgrepp: D
  • Bullernivå: 71
Continental Vikingcontact 7

Rekommenderad butik:
  • 100% passningsgaranti.
  • Snabba leveranser.

Nu rör vi oss vidare från dubbdäcken till de dubbfria vinterdäcken. Continental VikingContact 7 är ett däck som är särskilt anpassat för våra skandinaviska vintrar. Däcket har en mjuk gummiblandning som ger bra grepp på snöiga och isiga vägar, samtidigt som det är behagligt att köra med även när det är lite varmare och barmark.

ContiSilent-teknik

Med det dubbfria däcket VikingContact 7 rullar du säkert i hastigheter upp till 190 kilometer i timmen – med andra ord betydligt högre än vad du får lov att köra i Norden. Bullernivån hålls i schack genom ContiSilent-teknologn, som ger lägre ljudnivå i passagerarutrymmet.

Continental VikingContact 7

112 storlekar

Det här vinterdäcket är inte bara mångsidigt genom att klara olika typer av väglag, utan även när det kommer till storlekar. Vikingcontact 7 finns tillgängligt i 112 olika storlekar, för fälgar i dimensionerna 14 till 21 tum. Då det dubbfria vinterdäcket funnits på marknaden sedan 2018 lär det inte heller vara några problem att hitta storlekar för just din bil.

Bästa dubbfria enligt många

VikingContact 7 har fått fina recensioner av så väl användare som experter. I Aftonbladet Plus fick det dubbfria vinterdäcket till exempel näst högst poäng av alla testade däck, medan Teknikens Värld utser VikingContact 7 till bäst i test i kategorin nordiskt dubbfritt. Enligt dem går det här däcket bäst av alla både på snö och is, även om det tappar en del vid vattenplaning.

  • Topptestat av Vibilägare, Aftonbladet och Teknikens värld.
  • Finns i 112 olika storlekar.
  • Låg bullernivå.
  • Imponerande grepp på is och snö-
  • Förbättringspotential för körning på våt asfalt.
  • Tappar en del vid vattenplaning.

4. Nokian Hakkapelliita 10

- Bästa dubbdäck på snö och is

  • Typ av däck:  Dubbdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Antal dubbar: 224
vinterdäck Nokian Hakkapelliita 10

Rekommenderad butik:
  • Fina betyg hos Trustpilot.se.
  • Säker e-handel.

Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 är ett nytt och högkvalitativt dubbdäck som erbjuder en utmärkt kombination av vintergrepp och körkomfort. Samtidigt är det ett mycket miljövänligt däck som ger dig fler mil, lägre bränsleförbrukning och som dessutom passar både elbilar och hybrider.

vinterdäck - Nokian Hakkapelliita 10

Unik Double Stud Tehnology

Nokians innovativa Double Stud Tehnology ger dig optimal säkerhet när du kör på snö och is. Det har mycket att göra med de nya, stjärnformade dubbarna som är placerade i ett optimalt läge mot underlaget, vilket ger dig en imponerande prestanda både vid inbromsning och acceleration.

På skulderpartierna av däcket har Nokian dessutom vänt dubbarna i 180 grader. Det ger dig ett fenomenalt sidogrepp och ökar säkerheten vid filbyten samt i kurvor med hårt packad snö eller is.

Presterar bra även i varierande väderförhållanden

I ett land som Sverige kan vinterväglaget ofta variera, från is och snö till slask och väta. Slask kan vara extra svårt att köra i, framför allt om det ligger mellan körfälten och är lätt fruset.

Med Hakkapeliitta 10 får du ett bra grepp på de flesta vinterunderlag, från snö till slask och barmark. Däckets slitbanemönster har nämligen kraftiga lameller, vilket i kombination med det styva mittområdet och däckets robusta konstruktion ger utmärkt stabilitet och god körrespons, även vid mildare vinterväder.

Miljövänlig och komfortabel körning

Tack vare Nokians nya, gröna gummiblandning har är Hakkapeliitta 10 ett lågt rullmotstånd, vilket gör det miljövänligt samtidigt som du kan köra längre sträckor. Även de tunna, aerodynamiska spåren i däcksidorna bidrar till ökad räckvidd.

En annan fördel med däcket är den noggrant genomtänkta dubbplaceringen. Den är nämligen utformad för att öka körkomforten och minska ljudvågorna från dubbarna. Experterna beskriver dock ändå däcket som förhållandevis högljutt.

En favorit bland experterna

Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 är en solklar favorit hos många experter. Däcket har bland annat vunnit bäst i test hos Aftonbladet 2021 där det framför allt hyllades för sina fantastiska köregenskaper på is. 

Även i det stora vinterdäcktestet i Teknikens Värld får Hakkapeliitta 10 höga betyg för sin bromsprestanda på is och snö, men det räcker inte riktigt till en topplacering. De menar också att stötdämpningen kunde varit lite bättre och att bullernivån är ganska hög.

  • Imponerande prestanda på is och snö.
  • Stabilt vinterdäck med god körkomfort.
  • Innovativ Double Stud Tehnology.
  • Låg bränsleförbrukning och lång räckvidd.
  • Ganska högljutt enligt exporter.
  • Stötdämpningen kunde varit bättre.

5. Michelin X-Ice North 4 SUV

- Bästa vinterdäck för suv

  • Typ av däck:  Dubbdäck
  • Hastighetsklass: T: 190 km/h
  • Antal dubbar: 280
Michelin X-Ice North 4 SUV

Rekommenderad butik:
  • Fina betyg hos Trustpilot.se.
  • Säker e-handel.

Michelins däck XIN4 har länge varit ett av de allra bästa, och det här däcket i suv-dimension är inget undantag.

För dig som kör en suv är X-Ice North 4 SUV helt klart ett av de bästa vinterdäcken just nu, tillsammans med Nokian Hakkapeliitta 10 SUV.

Ny dubbteknik med 280 dubbar

Den unika dubbtekniken med 280 (!) ståldubbar ger X-Ice North 4 SUV dig ett utmärkt grepp på de flesta vinterväglag, framför allt på is. De många dubbarna bidrar också till att hålla nere bullernivån, vilket gör däcket både säkert och komfortabelt att köra.

Tyvärr presterar däcket inte riktigt lika bra på våta underlag som på snö och is. Motståndskraften mot vattenplaning är relativt låg och våtgreppet kunder överlag varit bättre.

Användarna ger tummen upp

Användarna är mycket nöjda med däcken och menar att dubbarna sitter bra, även efter 500 mils körning på varierade vinterunderlag. De lyfter också den goda styrförmågan och det utmärkta greppet på både is och snö.

Många menar att de aldrig känt sig så trygga på vinterväglag tidigare och att X-Ice North 4 SUV ger en riktig premiumkänsla. Vissa skriver dock att de inte är lika behagliga att köra på ren asfalt och att de därför passar bäst riktiga vinterlandskap.

Bäst i test hos Vi Bilägare

X-Ice North 4 SUV hamnade på delad första plats i Vi Bilägares stora test av vinterdäck för suvar tillsammans med Nokian Hakkapeliitta 10 SUV. Totalbetyget landare på 82 med extra höga poäng för is- och snögrepp, styrkänsla på torrt underlag och bullernivå. Det är dessutom det mest lättrullade däcket i testet.

Visst finns det vissa nackdelar, bland annat kunde våtgreppet och sidogreppet på tvära vägar varit bättre. Men utöver det är det få andra vinterdäck som kan mäta sig med Michelin X-Ice North 4 SUV, åtminstone om du bor i de norra delarna av Sverige.

  • Imponerande grepp på vinterväglag med 280 ståldubbar.
  • Låg bränsleförbrukning tack vare lågt rullmotstånd.
  • God styrförmåga och stabilitet.
  • Ett självklart val för vinterlandskap.
  • Inte optimalt på våta underlag eller asfalt.

6. Nokian Hakkapeliitta R3

  • Produktgrupp: Dubbfria däck
  • Fabrikat: Nokian Hakkapeliitta
  • Modell: Nokian Hakkapeliitta R3

EU -däckmärkning

  • Rullmotstånd: D
  • Våtgrepp: E
  • Bullernivå: 72
Nokian Hakkapeliitta R3

Rekommenderad butik:
  • 100% passningsgaranti.
  • Snabba leveranser.

Det finska dubbfria vinterdäcket Hakkapeliitta R3 lanserades 2018 och är särskilt framtaget för att passa varierande vägförhållanden. Däcket levererar så väl bra köregenskaper på is som på barmark, och dessutom med låg bullernivå.

Arctic Sense Grip

Det är inte helt enkelt att ta fram ett däck som håller låg ljudnivå och samtidigt är stabilt och bekvämt att köra på så väl isiga vägar som på barmark. Nokians teknik för att göra gör detta möjligt heter Arctic Sense Grip. Tekniken i kombination med gummiblandningen Cryo Crystal 3 Grip, som de dubbfria däcken består av, ger bättre grepp.

Däcken klarar hastigheter upp till 170 kilometer i timmen, och de däck som har profilen 45 klarar hastigheter upp till 190 kilometer i timmen.

Bättre rullmotstånd ger lägre bränsleförbrukning

R3-däcken passar utmärkt för elbilar eftersom de har ett lågt rullmotstånd. Det samma gäller för bränslebilar, eftersom det innebär mindre bränsleförbrukning.

Hakkapeliitta R2 fick fina omdömen i flera experttester för sitt låga rullmotstånd, och med tanke på att R3 har fem procent lägre rullmotstånd än sin föregångare är det fortfarande ett mycket bra val ur den här aspekten.

Aftonbladets testvinnare 2020

I Aftonbladets test av odubbade vinterdäck 2020 var det Hakkapeliitta R3 som vann, och knep förstaplatsen framför VikingContact 7. Det har dessutom placerat sig på andra plats i Vibilägares test 2020 och i Teknikens värld 2019.

Även användarna är genomgående mycket nöjda med däcket, men påpekar att ljudnivån gärna kunde ha fått vara lite lägre.

För allt från elbilar till SUV:ar

Du hittar däck i Hakkapeliitta R3-serien för dimensioner från 14 till 21 tum. De passar allt från elbilar till hybridbilar och SUV:ar.

  • Anpassar sig efter väglaget.
  • Lågt rullmotstånd sparar bränsle/el.
  • Bra bromsförmåga och grepp.
  • Hade gärna fått låta lite mindre.

7. GoodYear UltraGrip Arctic 2

  • Produktgrupp: Dubbdäck
  • Fabrikat: GoodYear
  • Modell: GoodYear UltraGrip Arctic 2
GoodYear UltraGrip Arctic 2

Rekommenderad butik:
  • 100% passningsgaranti.
  • Snabba leveranser.

Goodyears dubbdäck Ultragrip Arctic 2 är framtaget för att ge utmärkt prestanda på is och snö för personbilar och stadsjeepar. Dess höga kvalitet, låga bullernivå och utmärkta bromsprestanda gör detta till ett självklar däck i vår sammanställning.

Arctic Eagle Claw – ny teknik som minskar bullret

Som namnet antyder är Artcic 2 en uppföljare till ett tidigare dubbdäck från Goodyear. Uppföljaren är förbättrad på flera punkter, exempelvis genom den nya Arctic Eagle-teknologin. Den är utvecklad för att ge optimal vägkontroll under vintermånaderna samtidigt som bullernivåerna hålls nere.

Har du använt den tidigare versionen av Artic 2 kommer du märka skillnad i ljudnivån när du byter. Enligt företaget själva får du 9 procent lägre bullernivå invändigt med den nya versionen av däcket, tack vare förbättrad dubbfördelning och en så kallad dubbkudde, som absorberar ljudet från dubben.

Bättre bromsprestanda och bevisat hög kvalitet

En lägre ljudnivå är dock inte allt som Eagle Claw-tekniken bidrar med. Faktum är att den förbättrar däcken på viktiga punkter än så – sådana som har med säkerheten att göra. Allt från broms- till manövreringsförmågan i snö har förbättrats i den nya dubbdäcksversionen av Ultragrip Arctic. Och det är verkligen inte bara försäljningssnack utan påvisat i flera olika tester, både i Sverige och internationellt.

Den förbättrade broms- och manövreringsförmågan bevisades exempelvis i Test World 2021. Vidare kom det på tredjeplats i Aftonbladets senaste däcktest samt på andra plats hos Teknikens värld, där det får extra höga poäng för komfort. Enligt experterna är detta faktiskt ett av de skönaste vinterdäcken du kan köra.

47 storlekar

Chansen att du ska hitta Artic 2-däck som passar just din bil är stor. Dubbdäcken kommer nämligen i 47 storlekar för personbilar, från 16- till 20-tumsdäck och upp till 21-tumsdäck för stadsjeepar.

Det dröjer dock ytterligare ett par år innan alla däckstorlekar finns på marknaden. Så har du otur behöver du vänta ett tag till innan du hittar rätt storlek för just din bil.

  • Topptestat av Aftonbladet, Expressen och Teknikens Värld.
  • Utmärkt broms- och manövreringsförmåga i snö.
  • Lägre bullernivå än föregångaren.
  • Alla däckstorlekar inte tillgängliga förrän 2023.

Köpguide: Så väljer du rätt vinterdäck

Mellan 1 december och 31 mars varje år är det lag på att du ska använda vinterdäck, om det är vinterväglag ute.

Gemensamt för alla vinterdäck är att de är tillverkade av ett speciellt slitbanegummi för att öka prestandan på vinterväglag. Utöver det kan dock olika däckmodeller skilja sig åt en hel del, både vad gäller dimensioner, mönsterdjup och dubbning. Vissa vinterdäck är dubbade, andra dubbfria.

I den här guiden får du lära dig mer om hur du väljer rätt vinterdäck till just din bil. Vi tipsar också om hur du kör miljösmart på vintern samt varför du aldrig ska köra med vinterdäck på sommarväglag.

Dubbdäck vs dubbfria däck

Något de flesta förknippar med vinterdäck är dubbar. Idag finns det både dubbade och dubbfria däck som båda presterar bra på vinterväglag. Här går vi igenom skillnaderna mellan de olika däcktyperna.

Dubbdäck

Dubbdäck är, som namnet antyder, vinterdäck som är utrustade med dubbar. Det är en produktkategori som kan vara särskilt intressant för dig som befinner dig i de norra delarna av Sverige eller på andra platser där vintrarna är allt annat än milda. Dubbdäcken är säkrare att köra på hala väglag, på grund av de små dubbarna som får fäste även i is.

Om du sällan kör på vägar med hårt packad snö eller is är det dock bättre att välja däck utan dubbar. Dubbdäck presterar bäst på just is och hårt packad snö – på barmark eller i slask är de inte lika greppsäkra. Dessutom har de i regel en högre ljudnivå än dubbfria däck.

I vissa större svenska städer är det till och med förbjudet att köra på vissa ställen med dubbdäck eftersom det orsakar slitage och drar upp partiklar ur asfalten. Det är dåligt både för invånarna och miljön.

Dubbfria vinterdäck

De dubbfria vinterdäcken – även kallade friktionsdäck – har inga dubbar alls, men är ändå säkrare att köra med än sommardäcken under vintern. Istället för dubbar har de ett särskilt mönsterdjup, vilket ger ett bättre fäste på vinterväglag.

För riktigt svåra underlag med is och hårt packad snö presterar de dubbfria däcken inte lika bra som dubbdäcken. Men de är bättre att köra med i regn, lös snö och slask.

Dubbfria däck brukar delas in i två kategorier:

  • Nordiska friktionsdäck. Dessa däck är har en mjukare gummiblandning som ger ett bra grepp på is och snö och de bibehåller dessutom sin funktion även vid mycket låga temperaturer.
  • Mellaneuropeiska friktionsdäck. Dubbfria däck för mellaneuropeiska väderförhållanden ger inte ett lika bra grepp på vinterunderlag eftersom de är hårdare än sin nordiska motsvarighet. De passar istället bättre för körning i höga hastigheter på våta och torra väglag. I regel rekommenderas inte mellaneuropeiska däck för användning i Sverige.

Ska jag välja med eller utan dubbar?

Huruvida du ska välja dubbdäck eller dubbfria däck beror huvudsakligen på vilka vägar du ska köra på.

Om du bor och kommer köra med din bil i de mellersta eller södra delarna av Sverige där vägbanan i regel alltid är slask eller barmark under vintern är det bäst med dubbfria däck. Bor du långt norrut där isiga vägar hör vintern till bör du istället välja ett dubbdäck.

Olika däckmärkningar och hur du läser av dem

Däckets storlek och köregenskaper anges ofta i form av en siffer- och bokstavskombination. Om däckmärkningen till exempel ser ut är ”205/55 R 16 94 V XL” läser du av detta enligt följande:

205Däckets sektionsbredd (205 mm)
55Däckets profil i procent (höjden är 55% av sektionsbredden)
RDäckets konstruktion (R står för radialdäck)
16Fälgens diameter (mätt i tum)
94Lastindex*
VHastighetsklass (i det här fallet 240 km/h)**
XLFörhöjd belastningsklass***

* I detta exempel är lastindex 94, vilket innebär att varje däck klarar en belastning på 670 kg. Lastindex 91 innebär istället en maxbelastning på 615 kg.

** Se de vanligaste hastighetsklasserna i nedanstående tabell.

*** XL betyder att bilen har däck med Extra Load som klarar en högre belastning, alltså ett högre lastindex. I exemplet ovan är lastindex 94, men skulle det vara 91 skulle däcket inte behöva märkningen XL.

Hastighetsklasser

Däckets hastighetsklass visar den högsta tillåtna hastigheten för däcket. Det är viktigt att du väljer däck med en maxhastighet som är passande för just din bilmodell och att alla däck har samma hastighetsindex. Du bör dessutom aldrig överstiga däckens maximala hastighet eftersom det kan försämra styrresponsen och väghållningen.

Följande bokstäver används för att visa vilken hastighet olika däck klarar:

M130 km/h
N140 km/h
P150 km/h
Q160 km/h
R170 km/h
S180 km/h
T190 km/h
U200 km/h
H210 km/h
V240 km/h
W270 km/h
Y300 km/h

Enligt EU-direktiv måste däckets hastighetsklass motsvara den högsta hastighet däcket klarar, även om den högsta tillåtna hastigheten på svenska vägar är 120 km/h.

Vintermärkningar

Vinterdäck kan även ha speciella märkningar som visar att de är anpassade för just vinterväglag. De vanligaste är en symbol i form av an alptopp med en snöflinga samt bokstäverna M + S. Dessa märkningar finner du på sidan av däcket.

  • Alptopp med snöflinga (3PMSF). Detta är en märkning som utfärdas av ett certifierat laboratorium och som visar att däcken är säkra att köra i snö.
  • M + S. 3PMSF-märkningen efterföljs ofta av bokstäverna M + S som står för Mud and Snow. Märkningen visar att däcket presterar bättre på snöiga och leriga vägar jämfört med standarddäck. Däcken behöver dock inte genomgå ett certifieringstest för att få denna märkning, vilket är ett krav för att få 3PMSF-märkningen.

EU-däckmärkning (European Tyre Labels)

European Tyre Labels, mer känt som EU-däckmärkningen, har funnits sedan slutet av 2012 och ger dig viktig information om däckets:

  • Rullmotstånd. Visar hur mycket bränsle däcket förbrukar där A är bäst och G sämst. Däck i klass A förbrukar omkring 6,5 procent mindre bränsle jämfört med modeller i klass G. De är därför bättre både för plånbok och miljö.
  • Ljudnivå. Visar hur mycket buller däcket ger ifrån sig i decibel (dB). Ljudnivån beror bland annat på däckets gummiblandning samt om det är ett premium- eller budgetdäck. Ju lägre dB, desto tystare är däcket.
  • Våtgrepp. Visar hur bra grepp däcket får på våta underlag där A ger den kortaste bromssträckan och F den längsta. I många fall kan det skilja sig upp till 10 meter, så en bra våtgreppsmärkning är viktigt i valet av däck.

däckdjup

Tips för att öka vinterdäckens livslängd

Det finns flera saker du kan göra för att dina vinterdäck ska hålla så länge som möjligt. Här listar vi några av experternas bästa tips.

1. Skifta däcken fram och bak 

När du kört mellan 500 – 1000 mil kan det vara bra att byta plats på däcken fram och bak. På så sätt slit slitaget jämnare, vilket också ökar däckens livslängd.

 

2. Kör in däcken lugnt 

Under de första 50 milen är det extra viktigt att undvika kraftiga inbromsningar och accelerationer med dubbdäck. Att köra lugnt ökar nämligen hållbarheten på dubbarna eftersom de sätter sig ordentligt i dubbhålen. Självklart bör du fortsätta köra lugnt även efter inkörningen, dels för att minska slitaget, men också för din egen säkerhet.

3. Viktigt med rätt lufttryck

Om du kör med 70 procent av det rekommenderade lufttrycket förkortar du däckens livslängd med hela 50 procent. Därför är det viktigt att du alltid har rätt tryck i däcken. I regel ska trycket i ett vinterdäck vara 0,2 bar högre jämfört med sommardäck. Om du inte själv kan mäta däcktrycket kan du få hjälp hos närmaste bilverkstad.

4. Korrekt montering

Se till att däcken är monterade korrekt om det finns en bestämd rotationsriktning. En pil på sidan av däcket ska visa åt vilket håll det ska rulla.

5. Viktigt med rätt förvaring

En för varm förvaringstemperatur kan påverka däckets gummiblandning, så även exponering för fukt, solljus och kemikalier. Det kan göra att däcket torkar ut och blir hårdare, vilket kan orsaka sprickor.

Den idealiska förvaringsplatsen för vinterdäck är ett mörkt och torrt utrymme med en temperatur under 15 grader. Tänk även på att inte tvätta däcken med högtryckstvätt och att de är helt torra innan de läggs i förvaring. Du bör också undvika att placera tunga föremål på däcken.

Tips! Har du inte tillgång till bra förvaring kan ett däckhotell vara en bra lösning.

Hur vet jag när jag ska köpa nya vinterdäck?

Om dina vinterdäck har ett mönsterdjup under 3 mm är det dags att köpa nya. Detta är nämligen det minsta tillåtna mönsterdjupet i Sverige idag. Minst 5 mm av mönstret bör dock vara kvar för att få ett bra grepp på vinterväglag.

Det är också viktigt att antalet dubbar inte skiljer sig mer än 25 procent mellan däcken. Har ett däck färre dubbar än så är det också en indikation på att det är dags för nya vinterdäck.

Tänk även på att gummit blir hårdare med tiden. Även om mönsterdjupet är tillräckligt och däcken saknar sprickor kan det ändå vara en god idé att åka till en däckverkstad och kontrollera vinterdäcken efter 5 år.

Viktigt att tänka på när du ska köpa vinterdäck

Här kommer en checklista med saker som kan vara bra att tänka på om du bestämt dig för att köpa nya vinterdäck till bilen.

  • Dubbar eller dubbfritt? Det första du ska göra är att besluta dig för om du vill ha dubbdäck eller dubbfria däck. Dubbfritt rekommenderas ofta i storstäder, medan dubbdäck är ett säkert val för de flesta vinterunderlag, både snö, slask och is. Om du har en äldre bil som saknar antisladdsystem är dubbdäck alltid det säkraste valet.
  • Välj rätt däckdimension. Det enklaste sättet att välja rätt dimension på dina nya däck är att utgå efter dina gamla däck. Du kan också utgå efter däckmärkningen på sidan av däcket för att ta reda på bredd, höjd och tum eller titta på registreringsbeviset.
  • Fälgarna ska passa däckets dimensioner. Du kan också ta hjälp av däckmärkningen för att se vilka fälgar som passar däckets dimensioner. Ta hjälp av vår tabell ovan för att se hur du läser av vilken fälgstorlek som passar däcket.

Vi hjälper dig att hitta rätt vinterdäck

Med hjälp av vår stora sammanställning hoppas vi kunna underlätta ditt val av vinterdäck inför vintersäsongen. I vår jämförelse har vi jämfört mängder av däckmodeller från olika tillverkare och tagit hänsyn till både användaromdömen såväl som experternas egna tester.

Vi rekommenderar bara däck som fått höga omdömen i av varandra oberoende tester. På så sätt är vi säkra på att vinterdäcken uppfyller förväntningarna och ökar din säkerhet på vägarna i vinter.

Källor

Nedan kan du se några av de källor vi använt oss av i vår sammanställning av vinterdäck.

Vibilagare.se

2021-09: Vi bilägare experttest

2020-10: Vi bilägares experttest dubbfria

Tidning nr 12 2022: Test av vinterdäck för SUV

M3.idg.se

2020-09: M3:s experttest

Teknikensvarld.se

2021-09: Teknikens Världs experttest

Övriga källor

Aftonbladet.se

  • https://www.aftonbladet.se/bil/a/3Ekzp0/bast-i-test-i-vinterdackstestet-2022-av-dubbat-odubbat
  • https://www.aftonbladet.se/bil/a/KzP756/test-basta–samsta-vinterdacken-2021?reason=denied&shared=false&useFlexbox=true
  • https://www.aftonbladet.se/bil/a/Qml21P/sveriges-storsta-dacktest–basta-vinterdacken-2020/salesposter?useFlexbox=true&shared=false&reason=denied

Expressen.se

OBS! Bäst-i-testet.se kan inte garantera att de omdömen vi använt som källor har lämnats av personer som köpt eller använt produkten. Läs mer i våra allmänna villkor.

Liknande tester

Sommardäck test
7 Sommardäck testade
Continental-ContiPremiumContact-6
Bäst i test Continental PremiumContact 6
krockad bil - bästa bilförsäkringen
6 Bilförsäkring testade
hedvig hemförsäkring logo
Bästa bilförsäkringen Hedvig bilförsäkring
Köpa bil
5 Billån testade
advisa logga
Bästa billån Advisa

Jämför specifikationer

Nedan kan du se testvinnarna i vår jämförelse. Du kan scrolla i sidled för att se alla vinnare.

Produkter

1
image
2
image
3
image
image
image
image
image

Specifikationer

Michelin X-ICE North 4

Goodyear Ultra Grip Ice 2

Continental VikingContact 7

Nokian Hakkapelliita 10

Michelin X-Ice North 4 SUV

Nokian Hakkapeliitta R3

GoodYear UltraGrip Arctic 2

Betyg:
Typ av däck:DubbdäckNordiskt dubbfrittNordiskt dubbfrittDubbdäckDubbdäckNordisk dubbdäckNordiskt dubbfritt
Hastighetsklass:T: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/hT: 190 km/h
Antal dubbar:25602562242800256

Vanliga frågor och svar

Priset på vinterdäck varierar beroende på modell, men generellt sett kostar vinterdäck omkring 1 000 kronor per däck. En uppsättning vinterdäck brukar därför landa på mellan cirka 4 000 – 6 000 kronor.

Continental Vikingcontact 7 är det bästa valet enligt sammanställningen på Bäst-i-testet.se.  Däcket har prisats i flera oberoende expertrecensioner för sina utmärkta egenskaper.

Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Är totalvikten över 3,5 ton är kravet i stället 5 millimeter. För tunga släpvagnar över 3,5 ton gäller ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.

Lagen säger att du ska ha vinterdäck från 1 december till 31 mars, om det är vinterväglag. Med vinterväglag menas att det finns is, frost, snö eller snömodd på någon del av vägen. Du får använda dubbdäck från och med 1 oktober till och med 15 april, men även om det är vinterväglag för eller efter den här perioden.

Testvinnaren hos Bäst-i-testet.se heter Goodyear Ultragrip Arctic 2. Däcket klarar även svåra vinterväglag och har fått höga testbetyg av Vibilägare och Aftonbladet.

Är det vinterväglag ska du ha vinterdäck upp till 31 mars. Dubbdäck får användas till 15:e april. Är det fortfarande vinterväglag efter det datumet får du fortsätta köra med dubbdäck.

Hjälpte det här testet om Vinterdäck dig?

2 Röster, Genomsnitt: 5.0/5
Skriv recension

Bra genomfört test!

- Emelie

Tack för hjälpen! Testet hjälpte mig att hitta rätt däck. /Monika

- Monika

Dela testet

Liknande tester

Sommardäck test

Sommardäck: 7 testade modeller

krockad bil - bästa bilförsäkringen

Bilförsäkring: 6 försäkringar i jämförelse

Köpa bil

Billån: 5 långivare i jämförelse

Testvinnare - Vinterdäck

  1. Michelin X-ICE North 4

    Michelin X-ICE North 4

    Bäst i test
  2. GOODYEAR ULTRA

    Goodyear Ultra Grip Ice 2

    Vi rekommenderar
  3. Continental Vikingcontact 7

    Continental VikingContact 7

    Bästa dubbfria

Vanliga frågor och svar

Priset på vinterdäck varierar beroende på modell, men generellt sett kostar vinterdäck omkring 1 000 kronor per däck. En uppsättning vinterdäck brukar därför landa på mellan cirka 4 000 – 6 000 kronor.

Continental Vikingcontact 7 är det bästa valet enligt sammanställningen på Bäst-i-testet.se.  Däcket har prisats i flera oberoende expertrecensioner för sina utmärkta egenskaper.

Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Är totalvikten över 3,5 ton är kravet i stället 5 millimeter. För tunga släpvagnar över 3,5 ton gäller ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.

Lagen säger att du ska ha vinterdäck från 1 december till 31 mars, om det är vinterväglag. Med vinterväglag menas att det finns is, frost, snö eller snömodd på någon del av vägen. Du får använda dubbdäck från och med 1 oktober till och med 15 april, men även om det är vinterväglag för eller efter den här perioden.

Testvinnaren hos Bäst-i-testet.se heter Goodyear Ultragrip Arctic 2. Däcket klarar även svåra vinterväglag och har fått höga testbetyg av Vibilägare och Aftonbladet.

Är det vinterväglag ska du ha vinterdäck upp till 31 mars. Dubbdäck får användas till 15:e april. Är det fortfarande vinterväglag efter det datumet får du fortsätta köra med dubbdäck.