Vår jämförelse, som är baserad på expertutlåtanden och kundrecensioner, visar att Xiaomi Mi 1S är den bästa elscootern just nu Detta är en snabb elscooter med tillhörande mobilapp som kan köra hela 3 mil innan den behöver laddas igen Xiaomi Mi 1S är dessutom en väldigt lätt elscooter på bara 12,5 kilo som enkelt går att fälla ihop och bära med sig den efter användning Läs mer om testvinnaren och övriga elscootrar som fått höga betyg i vår jämförelse nedan
Du kan scrolla i sidled för att se alla produkter i jämförelsen.
1 | 2 | 3 | |||
Utmärkelse: | Bäst i test | ||||
Produkt: | Xiaomi Mi 1S | Xiaomi Mi Pro 2 | Ninebot by Segway | Mercane WideWheel Pro | Eltra Premium Plus |
Betyg: | |||||
Maxhastighet: | 25 km/h | 25 km/h | 20 km/h (Modell Max G30) | 40 km/h | 45 km/h |
Räckvidd: | Upp till 3 mil | Upp till 45 km | Upp till 65 km | Upp till 70 km | 50 - 60 km |
Vikt: | 12,5 kg | 14,2 kg | 19,5 kg | 25 kg | 23 kg |
Maxvikt: | 100 kg | 100 kg | 100 kg | 120 kg | 120 kg |
Motor: | 250 watt | 300 watt | 350 watt | 1000 watt (Dubbla 500 watt) | 500 watt |
Laddtid: | 5 timmar | 8,5 timmar | 6 timmar | 4 - 6 timmar | 5 - 9 timmar |
Hoppfällbar: | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Vattentät: | Ja (IP54) | Ja (IP54) | Ja (IPX5) | Ja (IPX4) | Ja (IP54) |
Du känner säkert igen Xiaomi, ett företag som under de senaste åren gjort sig ett stort namn i teknikvärlden. Främst är de kanske kända för sina mobiltelefoner, men även som elscootertillverkare har det kinesiska företaget visa sig vara att lita på.
Oavsett om Xiaomi tillverkar mobiltelefoner eller elscootrar har de samma affärsidé: så mycket innovation som möjligt till så bra kvalitet som möjligt för en så låg prislapp som möjligt. Allt som oftast är det här ett vinnande koncept och så visar sig fallet även vara med Xiaomi Mi 1S. Det här är nämligen den bästa elscootern i vår jämförelse.
Mi 1S har en maxhastighet på 25 kilometer i timmen, som stryps till 20 kilometer i timmen i Sverige. Det gör att du inte behöver något körkort för vare sig bil- eller mopedkörkort för att köra elscootern. Dessutom gäller samma regler som för cykel.
Du tar dig smidigt fram i stadsmiljö med Xiaomis elscooter som klarar svängande och bromsande galant. Skulle du vilja ta elscootern utanför stan är det dock inget problem. Du kan köra upp till 30 kilometer på en laddning och därmed fungerar Mi 1S även alldeles utmärkt för pendling. Och med reflexer och ljusstarka lampor kan du köra tryggt oavsett tid på dygnet.
Det är imponerande att Mi 1S känns så pass välbyggd och kraftfull att köra med tanke på att den bara väger 12,5 kilo. Det är minst av alla elscootrar i vår jämförelse, vilket har flera fördelar.
Dels gör den låga vikten att det är lättare både att bromsa och accelerera. Och dels är det smidigt att bära med sig elscootern, om du vill ta med den upp på kontoret eller till lägenheten. Extra smidigt blir det dock om du fäller ihop elscootern, vilket är enkelt och inte tar mer än några sekunder.
Xiaomi är ett teknikföretag, så det vore nästan förvånande om de inte drog nytta av sitt kunnande för att göra sina elscootrar lite roligare.
Tack vare appen Mi Home som du kan installera på Android eller iOS kan du synka Mi 1S med din telefon. I appen kan du få körstatistik och ställa in olika lägen för att antingen spara batteri eller maxa prestandan. Med appen håller du också koll på batterihälsan och kan till och med låsa elscootern!
För dig som huvudsakligen kör i stadstrafik tycker vi inte att det finns något bättre val än Mi 1S på marknaden i dag. Visst finns det elscootrar som har längre räckvidd och starkare motor, men få av dem kombinerar design, innovation, prestanda och pris lika bra som den här modellen.
Med fler än 200 nöjda kunder på Pricerunner.se och höga betyg från T3 kan vi varmt rekommendera Xiaomi Mi 1S som en av de bästa elscootrarna just nu.
Om du tycker att testvinnaren inte riktigt lever upp till dina krav har vi ett nytt förslag: Elscootern Xiaomi Mi Pro 2. Samma tillverkare som testvinnaren, men med mer av allt, inklusive högre prislapp.
Mi Pro 2 gör sig bra i alla tänkbara miljöer, såväl i stadsmiljö som för pendling. Du kan köra den en bra bit längre än Mi 1S innan den behöver laddas – hela 15 kilometer längre för att vara exakt – då den här elscootern har en räckvidd på 45 km.
Den kraftfulla motorn på 300 W tar dig säkert fram under längre sträckor med bibehållen topphastighet. Det dubbla bromssystemet gör dessutom körupplevelsen säker och den starka lampan gör att du ser – och syns – även under kvällstid.
Liksom med Mi 1S kan du synka Mi Pro 2 med appen Mi Home och hålla koll på allt du behöver, från batterihälsa till körsträcka och elektronisk låsning.
Den kraftfulla motorn och stora batterikapaciteten kommer också med vissa kostnader (inte bara ekonomiska). Först och främst väger den här elscootern mer än vår nätta testvinnare. Det påverkar inte körningen negativt, men gör den otympligare att bära med sig.
För det andra tar det bra mycket längre tid att ladda batteriet än många andra elscootrar. Laddtiden är på 8,5 timmar, vilket gör att du måste planera din laddning. Förslagsvis bör du förlägga laddningen till nattetid för att minska frustrationen med den långa laddningstiden.
Gillar du Xiaomi, men känner att du behöver något utöver det som Mi 1S erbjuder, så är Mi Pro 2 det bästa valet. Här får du extra av allt, vilket även inkluderar större vikt och högre prislapp. Men är detta inget hinder för dig finns det inget att tveka på. Nätet svämmar över av utmärkta användaromdömen, och inte heller vi kan undgå att imponeras av Mi Pro 2.
Segway är inte bara pionjärer som tillverkare av ståhjulingar – nu vill de även ta elscootern till nästa nivå. Ninebot kallar de sin elscooter-serie, som kännetecknas av rejäla däck och grymma köregenskaper.
Segway har varit innovativa när de byggt Ninebot. Med batteripaketet i golvet har elscootern låg tyngdpunkt, vilket gör den stabil och trygg att köra. Och eftersom motorn är placerad i bakhjulet borgar det för att Ninebot tar sig upp för backar betydligt enklare jämfört med många konkurrenter.
Kraftpaketet Ninebot tar dig hela 65 kilometer på en laddning. Detta i kombination med de kraftfulla däcken som är mer resistenta mot punktering gör den till ett flexibelt val. Du kan förstås köra den i stan, men också på ojämna vägar utanför city. Det pallar både däcken och batteriet.
Sällan kan man både få kakan och även äta den, och det är inte minst sant med Ninebot. Den tunga elscootern på närmare 20 kilo gör den kraftfull och stabil som få. Men vidare lätt att bära med sig är den inte. Och prislappen? Jo, den är ett par tusenlappar högre än Mi Pro 2.
Segways Ninebot andas kraft och kvalitet. Det är här elscootern för dig som vill köra långt utan för stadens asfalt utan att oroa dig för punktering.
Vi, liksom Prisjakts recensenter, imponeras av Ninebot by Segway. Samtidigt konstaterar vi att det är en dyr och tung elscooter med egenskaper som kanske inte tilltalar alla.
Om du vill ha det häftigaste i elscooter-världen och har gott om utrymme i plånboken kan WhideWheel Pro vara något för dig. Detta är en helt ny version av modellen WhideWheel från 2018, som prisades av bland andra M3.
Liksom Ninebot har WideWheel Pro breda däck, som dessutom är dämpade för extra körkomfort. Den har även en ultrakraftfull motor som består av två kombinerade 500-wattare. Mi Pro 2 – som är Xiaomis kraftfulla modell – har en motor på 250 watt och WideWheel Pro har alltså en motor på 1000 watt!
Den höga effekten möjliggör körning i topphastighet under hela körsträckan, som är längst i vår jämförelse. Du kommer faktiskt 70 kilometer på bara en laddning med WideWheel Pro, och extra imponerande är att batteriet laddas på bara max 6 timmar.
WideWheel Pro liknar på många sätt mer en moped än en elscooter. Glöm appar och elektroniska lås – här är det en rejäl LCD-skärm och nycklar som gäller. På LCD-skärmen kan du välja olika körlägen och cruise control, vilket är trevligt för långa körningar.
Elscootern är också utrustad med superstarka LED-lyktor som gör körningen säker när mörkret lagt sig. Du kan dessutom känna dig extra säker när du kör WideWheel Pro, då den har dubbla bromsar, både på fram- och bakdäcken.
Vill du ha en nätt city-scooter som du kan vika ihop och ta med på tunnelbanan? Då kan du glömma den här modellen. WideWheel Pro väger 25 kilo, men så är den också snabbare, kraftfullare och tar sig längre än nästan alla andra elscootrar. Den klarar dessutom att bära 120 kilo, vilket är betydligt mer än de flesta.
WhideWheel Pro är en dyr, otroligt kraftfull och välbyggd scooter som tar dig långt – snabbt, säkert och stabilt. Det är inte nödvändigtvis förstahandsvalet för dig som letar efter en lätthanterlig stadsscooter. Men är du ute efter en premiumscooter är det här en stark rekommendation.
Vi är glada över att kunna presentera en svensk elscooter på listan som vår sista rekommendation. Eltra Premium Plus är precis som det låter en uppgradering av tidigare modeller från Eltra. De starkaste köpargumenten är den starka motorn, stabila körningen och fokus på säkerhet. Det här är också bara den andra scootern i sammanställningen som klarar en last på 120 kilo.
Eltra Premium Plus är utrustad med rejäla däck på 10 tum, skivbromsar fram och bak och en stor fotplatta. En extra rolig (och bra) funktion är att när du använder scooterns blinkers ger den i från sig en liten ljudsignal som varnar medtrafikanter. Stabilt, stadigt och säkert är alltså bara förnamnet.
Om vi bortser från WideWheel Pro är Eltra Premium Plus jämförelsens starkaste elscooter. Med en motor på 500 w glider den enkelt upp för backar och glider fram ut från stan. Räckvidden är upp till 60 kilometer och om vägen är ojämn är det inga problem för de kraftiga däcken. Då tyngdpunkten är låg känns det inte ostadigt att köra även på svårare underlag.
Det här är inte en nätt elscooter, men trots det är den hyfsat lätt att bära med sig. Det går enkelt att fälla ihop scootern, även om den är något tung med sina 23 kg. Man får helt enkelt konstatera att allt krut har lagts på säkerhet, prestanda och komfort. Så är du ute efter en snabbladdad, hopfällbar stadsmaskin finns det andra modeller att välja på. Dessutom kan en laddning ta upp till 9 timmar, så här det gäller att ha tålamod.
För grym prestanda, hög säkerhet och lång räckvidd får du betala en högre prislapp än för exempelvis Xiaomis modeller. Å andra sidan riktar sig Eltra Premium Plus till andra målgrupper.
För den sakens skull betyder det dock inte att den här elscootern inte gör sig bra för vardagskörning i stan – det gör den verkligen. Men om du inte tänker utnyttja kraften eller möjligheten att köra längre sträckor finns det billigare alternativ.
I den här sammanställningen av elsparkcyklar har vi utgått efter flera olika källor, men vi har framför allt läst vad användarna själva har att säga om de olika modellerna. Lyckligtvis finns det mängder av bra användarrecensioner att ta del av när det gäller just elscootrar. Det gör att vi enklare kan ta reda på vad användarna tycker mest och minst om med varje modell. För att läsa användarnas omdömen har vi bland annat besökt Netonnet, Elgiganten, MediaMarkt, Webhallen, Inet, Amazon, Prisjakt, Pricerunner och många fler.
M3:s experter har testat både vår testvinnare Xiaomi Mi 1S (2021) och Xiaomi Mi Pro 2 (2023) och ger båda elsparkcyklarna 4 av 5 i totalbetyg. 1S beskrivs som lätt, portabel och skön att köra, men den är samtidigt aningen låg och har ganska små hjul. Pro 2 hyllas istället för sin snygga design och sina bromsar, även om den är lite seg i uppförsbackarna.
Även Eltra Premium Plus har testats av M3 (2020) och får faktiskt högst betyg av alla – 5 av 5 – även om just det här testet förstås är lite äldre. Här låter sig M3:s experter imponeras av både kraft och körkomfort, men inte lika mycket av designen. Elscootern beskrivs dessutom som en aning tung.
OBS! Bäst-i-testet.se kan inte garantera att de omdömen vi använt som källor har lämnats av personer som köpt eller använt produkten. Läs mer i våra allmänna villkor.
Xiaomi Mi 1S kombinerar en relativt låg prislapp med innovation, körglädje, styrka och lång livslängd. Med den här elscootern kan du köra upp till 30 kilometer på en laddning, och maxhastigheten är 20 kilometer i timmen. I den tillhörande appen har du koll på allt från körhistorik till hastigheten.
Elscooterns batteri behöver laddas med jämna mellanrum, helst efter varje användning. Du kan antingen ladda batteriet i cykelförråd, garage eller hemma.
De flesta elscootrar är vattentäta i den mån att de tål regn och vattenstänk. Vissa av dem går även bra att spola av (om de är märkta IP54). Men du bör ta det säkra före det osäkra och inte köra elscootern om det är alltför regnigt eller blött ute. Och du bör absolut inte köra med dem i stora vattenpölar eller sänka ner dem i vatten!
Elscootrar får ha en maxhastighet på 20 kilometer i timmen, med motorkraft på högst 250 w. Genom att hålla sig inom de här begränsningarna omfattas elscootrarna av samma trafikbestämmelser som cyklar.
Skaffar du en scooter med kraftigare motor och som går snabbare krävs bil- eller mopedkörkort. Då klassas nämligen elscootern som moped klass 2.
Det beror på modell, men vanligtvis omkring 80 – 110 kilo. Det är ingen bra idé att överbelasta en elscooter. Dels går scootern långsammare och batteriet laddas ur snabbare, dels är det ingen trevlig körupplevelse. Innan du köper en elscooter bör du läsa på om vad maxvikten är för den modell du är intresserad av.
Xiaomi Mi 1S kombinerar en relativt låg prislapp med innovation, körglädje, styrka och lång livslängd. Med den här elscootern kan du köra upp till 30 kilometer på en laddning, och maxhastigheten är 20 kilometer i timmen. I den tillhörande appen har du koll på allt från körhistorik till hastigheten.
Elscooterns batteri behöver laddas med jämna mellanrum, helst efter varje användning. Du kan antingen ladda batteriet i cykelförråd, garage eller hemma.
De flesta elscootrar är vattentäta i den mån att de tål regn och vattenstänk. Vissa av dem går även bra att spola av (om de är märkta IP54). Men du bör ta det säkra före det osäkra och inte köra elscootern om det är alltför regnigt eller blött ute. Och du bör absolut inte köra med dem i stora vattenpölar eller sänka ner dem i vatten!
Elscootrar får ha en maxhastighet på 20 kilometer i timmen, med motorkraft på högst 250 w. Genom att hålla sig inom de här begränsningarna omfattas elscootrarna av samma trafikbestämmelser som cyklar.
Skaffar du en scooter med kraftigare motor och som går snabbare krävs bil- eller mopedkörkort. Då klassas nämligen elscootern som moped klass 2.
Det beror på modell, men vanligtvis omkring 80 – 110 kilo. Det är ingen bra idé att överbelasta en elscooter. Dels går scootern långsammare och batteriet laddas ur snabbare, dels är det ingen trevlig körupplevelse. Innan du köper en elscooter bör du läsa på om vad maxvikten är för den modell du är intresserad av.
Betygsätt det här testet