Information om affiliatelänkar

Vilken elmoped är bäst i test?

Baserat av expertomdöme och kundbetyg har vi utsett NIU NQi Sport till den bästa elmopeden just nu Detta är en moped som andas kvalitet rakt igenom och som levererar en härlig körupplevelse med sin 2 kW starka motor Eftersom du alltid är uppkopplad med NIU NQi Sport har du stenkoll på allt ifrån batterinivå och status till väderlek och statistik Läs mer om elmopeden och två bra alternativ i vår sammanställning nedan!

Information om affiliatelänkar

Jämför våra 3 testvinnare

Du kan scrolla i sidled för att se alla produkter i jämförelsen.

1
image
2
image
3
image
Utmärkelse:Bäst i testBästa premiumvalVi rekommenderar
Produkt:NIU NQi SportCity SlickerDrax Superior
Betyg:
Tillverkare:NIUElopedDrax
Klassificering:Elmoped, klass 1Elmoped, klass 1Elmoped, klass 1
Motortyp:Elektrisk, borstlösElektrisk, borstlösElektrisk, mittmotor
Körsträcka på en laddning:upp till 80 kmupp till 60 kmupp till 80 km
Laddtid:4–6 timmar6–8 timmar5–6 timmar
Antal laddcykler:600900700–800
Hastighet (max):45 km/h45 km/h47 km/h
Hjuldimensioner:12 tum12 tum12 tum
Vikt:60 kg84 kg78 kg

1. NIU NQi Sport - Bäst i test

  • Tillverkare: NIU
  • Klassificering: Elmoped, klass 1
  • Motortyp: Elektrisk, borstlös
  • Körsträcka på en laddning: upp till 80 km
  • Laddtid: 4–6 timmar
  • Antal laddcykler: 600
  • Hjuldimensioner: 12 tum
  • Hastighet (max): 45 km/h
  • Vikt: 60 kg
NIU NQi Sport elmoped
NIU NQi Sport
NIU NQi Sport

NIU är en av Europas mest framgångsrika tillverkare av elmopeder. De lyckas gång på gång kombinera design, körglädje och innovation. NQi Sport är ett bra exempel på detta.

En av de stora fördelarna med elmopeder är förstås miljöaspekten. Fordonsindustrin går i allt större utsträckning över till el i stället för bensindrivna fordon. En annan trend är att fordon blir allt smartare och mer uppkopplade. Och med NQi Sport får du verkligen en smak av framtiden.

NIU har försett elmopeden med en rad bekvämligheter, som möjliggörs genom modern teknik och ständig uppkoppling.

Elmoped - NIU NQi Sport

Håll koll på allt med instrumentpanelen

Elmopeden är utrustad med en stor och tydlig digital instrumentpanel där du håller koll på allt du behöver för din körning. Bäst blir upplevelsen om den kombineras med din smartphone, som du kan fästa i en hållare nedanför instrumentpanelen.

Via appen och instrumentpanelen får du mängder av intressant information om hastighet, hur mycket ström som förbrukas och laddningstid som återstår när du laddar. Här kan du även se trippmätare, körläge, GPS i synk med mopeden, väderprognoser och varningsmeddelande om något skulle vara på tok.

I appen samlas även all din körhistorik. När du är ifrån mopeden kan du till och med få en notis i telefonen om någon skulle försöka stjäla din elmoped!

Batterinivån illustreras tydligt både i stapelform och procent, så att du vet när det är dags att ladda. Precis som med bensindrivna fordon går det dessutom att spara på bränsle (el i det här fallet) genom ditt körsätt. Därför får du hela tiden också information om vilka energivinster du gör när du använder bromsarna på elmopeden.

Välj bland färger och extrautrustning

NQi Sport går att anpassa på många sätt för att uttrycka din personlighet och förbättra körupplevelsen. Det går att välja mellan tre olika färger på elmopeden; vit, svart eller röd. Du kan även köpa tillbehör, såsom större vindruta, packbox eller ryggstöd.

Ta med batteriet och ladda hemma

NIU har själva utvecklat batteriet som låter dig köra upp till 80 kilometer på bara en laddning. Detta möjligt tack vare bromskraftåtervinningen och annan avancerad teknik som är utvecklad med energibesparing i åtanke.

Batteriet på elmopeden är placerat under dina fötter när du kör, vilket är positivt för viktfördelning och lämnar plats åt förvaring under sadeln, exempelvis av ett extrabatteri.

I och med utrymmet för extrabatteri och faktumet att batterierna till den här mopeden är portabla riskerar du aldrig att få slut på kraft. Batterierna är enkla att bära med sig hem eller till jobbet efter körning, och sedan kan du ladda dem där.

Föredrar du att ladda batteriet direkt i mopeden går förstås även det bra.

Topptestad i M3

4 av 5 möjliga fick NQi Sport i betyg av M3 i deras stora test av elmopeder. Kvalitetskänsla, fjädringskomfort, design och möjligheten att fördubbla körsträckan med extrabatteri nämns som särskilt positivt.

Den enda anmärkningen som M3 och även vi egentligen är priset. Du behöver punga ut med omkring 30 000 kronor för en ny NQi Sport, vilket kan tyckas lite väl saftigt.

Priset motiveras å andra sidan av att det här är en elmoped som levererar toppkvalitet på precis varenda punkt.

  • Ordentligt byggd moped av toppkvalitet.
  • Informativ app och instrumentpanel ger dig värdefull körinformation.
  • Kör upp till 80 km på en laddning.
  • Välplacerat batteri för bättre viktfördelning och förvaringsmöjligheter.
  • I dyraste laget.

Köp nu:

Rekommenderad butik:
  • 30 dagar öppet köp
  • Leveranstiden är 2-5 arbetsdagar
  • 30 dagar öppet köp
  • Standardtid för leverans är 2-5 arbetsdagar

2. City Slicker - Bästa premiumval

  • Tillverkare: Eloped
  • Klassificering: Elmoped, klass 1
  • Motortyp: Elektrisk, borstlös
  • Körsträcka på en laddning: upp till 60 km
  • Laddtid: 6–8 timmar
  • Antal laddcykler: 900
  • Hastighet (max): 45 km/h
  • Hjuldimensioner: 12 tum
City Slicker elmoped
City Slicker

Elmopeden ”City slicker” är en term som syftar på någon som är en riktig stadsmänniska, men som inte klarar av livet på landet.

Att namnet på elmopeden som är vårt premiumval är just City Slicker är därför lite missvisande. Det här är en hoj som i allra högsta grad trivs i stan, men också på landet.

Sporthoj snarare än scooter

Designen på elmopeder liknar allt som oftast en scooter, där du sitter upprätt och kör med fötterna framför. Men inte City Slicker – den här hojen är en riktig sporthoj som körs i en mer framåtlutad ställning. Därmed liknar den en MC mer än något annat.

Fördelen med den här designen, förutom att det ser coolt ut, är att du kan lägga dig lägre i kurvor än vad du kan med en scooter. Någon vansinneskörning är det dock inte frågan om. Maxhastigheten är satt till 45 kilometer i timmen i Sverige (även om motorn egentligen klarar upp till 70).

Eftersom detta är en elmoped finns det ingen bensintank. Det utrymmet används i stället för förvarning, vilket är mycket uppskattat.

Digital display med värdefull info

Framför bensintanken, förlåt – förvaringsutrymmet – sitter en digital display. Den ger dig all information du behöver för en bekväm körning, såsom hastighet, trippmätare och inte minst batteristatus.

Ett fulladdat batteri ger dig mellan 6 och 8 timmars körtid beroende på hur du kör, väderförhållanden, med mera.

Laddas med kontakt direkt i mopeden

Till skillnad mot vår testvinnare från NIU är det inte lika enkelt att lyfta ut och bära med sig City Slickers batteri. Här sitter batteriet nämligen under förvaringsutrymmet och laddas enklast genom en kontakt på sidan av mopeden.

Möjligheten att lossa batteriet och ladda hemma eller på jobbet finns, men kräver en del jobb. Exempelvis krävs det skruvmejsel och lossning av kablar om du ska få med dig batteriet. City Slickers batteri väger för övrigt nästan dubbelt så mycket som det som sitter i NQi Sport.

Med andra ord så är det enklast att ladda direkt i mopeden. Batteriet är stöldsäkrat med nyckellås, vilket dock sällan stoppar de flinkaste tjuvarna. Vi anser därför att krånglet med att få loss batteriet drar ner helhetsbetyget.

Höga testbetyg

Trots designmissen med batteriet och den höga prislappen (det här är den dyraste mopeden i vår jämförelse) är City Slicker en underbar elmoppe. Det går inte att komma ifrån körglädjen som ges av den här MC-inspirerade elmopeden med sin kraftfulla motor och strålande köregenskaper.

M3 ger mopeden 5 av 5 i sitt segment, och inte heller vi tvekar att ge City Slicker utmärkelsen ”Bästa premiumvalet.”

Det här är ingen moped för alla av flera skäl. Dels skrämmer prislappen ofrånkomligen iväg många kunder och dels faller den framåtlutande MC-körställningen inte alla förare i smaken. Om du däremot tilltalas av utformningen och inte skräms av priset är City Slicker utan tvekan bäst i klassen.

  • Kraftfull motor och imponerande köregenskaper.
  • Snygg och sportig design (påminner mycket om en MC).
  • Utmärkt förvaring i ”bensintanken”.
  • Höga betyg från experterna.
  • Kan vara svårt att lossa batteriet.
  • Den framåtlutade ställningen passar inte alla.

Köp nu:

Rekommenderad butik:
  • Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar.
  • 14 dagars ångerrätt.

3. Drax Superior - Vi rekommenderar

  • Tillverkare: Drax
  • Klassificering: Elmoped, klass 1
  • Motortyp: Elektrisk, mittmotor
  • Körsträcka på en laddning: upp till 80 km
  • Laddtid: 5–6 timmar
  • Antal laddcykler: 700–800
  • Hastighet (max): 47 km/h
  • Hjuldimensioner: 12 tum
  • Vikt: 78 kg
Drax Superior
Drax Superior
Drax Superio
Drax Superior
Drax Superior
Drax Superior app
Drax Superior
Drax Superior

Efter att ha rekommenderat två riktiga dyrgripar kommer vi till vårt rekommenderade val av elmoped. Notera att det inte är frågan om något budgetval, Drax Superior, kostar fortfarande en bra slant.

Väljer du den här modellen i stället för NQi Sport sparar du dock några tusenlappar och får ändå en utmärkt elmoped. Dessutom erbjuder den sådant som de andra modellerna inte gör.

Perfekt för samåkning

Drax Superior är den perfekta elmopeden för er som är två. Den stora sadeln gör att två personer kan färdas bekvämt med mopeden. Dessutom finns det plats för en extra hjälm i förvaringsutrymmet. Föredrar du att använda utrymmet för ett extrabatteri går det bra i stället.

Drax har gjort det enkelt att lossa batteriet för att ta med och ladda, precis som på NQi Sport. Och med ett extrabatteri i lasten ser du därmed till att fördubbla sträckan du kan köra.

Bra stöldskydd

Om du inte villa kånka på batterier stup i kvarten kan du givetvis ladda Superiors batteri direkt i moppen. Med en imponerande säkerhetslösning har Drax dessutom tagit stöldskyddet ett steg längre.

Batteriet säkras mot stöld genom ett lås som öppnas med samma nyckel som du startar mopeden med. Mopeden är även utrustad med larm som tjuter om någon försöker bryta upp låset. Dessutom låser sig bakhjulet automatiskt när larmet kickar igång, så att det inte går att köra iväg.

Displayen håller dig uppdaterad

Liksom testets andra modeller är Drax Superior utrustad med en ljusstark digital display. Här får du information om batteristatus, hastighet, utetemperatur, klocka och trippmätare i realtid medan du kör.

Uppkopplad med SIM-kort

Drax Superior är ständigt uppkopplad, precis som NQi Sport, tack vare det inbyggde SIM-kortet. Detta ger körandet en extra dimension.

Med den tillhörande appen får du koll på körshistorik och stöldrapportering, men du får även möjlighet att lokalisera mopeden. Du kan också ändra färg på displayen, byta startljud, med mera.

Bara ett körläge

Flera körlägen är något som de flesta elmopeder är utrustade med. De kan exempelvis användas för att begränsa hastigheten för att spara batteri eller sättas på topprestanda. Det sistnämnda är det enda körläget som finns på Drax Superior.

Det betyder alltså att du alltid har möjlighet till toppprestanda, men ingen möjlighet till ECO- eller batterisparläge. Egentligen inget stort problem, eftersom du själv är fri att köra som du vill. Om du däremot föredrar fler valmöjligheter kan NQi Sport med sina tre körlägen vara ett bättre alternativ.

Stark motor

Drax Superior är den enda mopeden i vårt test med en mittmotor som drivkälla. Och det visar sig vara ett bra val av Drax.

Det går vrålsnabbt att accelrera upp till topphastigheten som är 47 kilometer i timmen, och M3 intygar att farten upprätthålls längs vägen också. Mopeden kör fint på vägarna, och inte bara i stadsmiljö.

Summa summarum är Drax Superior ett riktigt fint, och lite billigare, alternativ till NQi Sport. Dessutom kanske den passar dig som gärna skjutsar på mopeden ännu bättre.

  • Stor sadel gör mopeden utmärkt för de som vill åka två.
  • Bra stöldskydd med batterilås, larm och automatiskt bakhjulslås.
  • Trevlig att köra med snabb acceleration.
  • Få körshistorik, stöldrapportering och platsinformation i den tillhörande appen.
  • Har bara ett körläge.

Köp nu:

Rekommenderad butik:
  • 30 dagar öppet köp.
  • Leveranstiden är 2-5 arbetsdagar.
  • 30 dagar öppet köp.
  • Leveranstiden är 2-5 arbetsdagar.

OBS! Bäst-i-testet.se kan inte garantera att de omdömen vi använt som källor har lämnats av personer som köpt eller använt produkten. Läs mer i våra allmänna villkor.

Innehållsförteckning

Liknande tester

Bästa elscooter - bäst i test
5 Elscooter testade
Xiaomi Mi 1S
Bäst i test Xiaomi Mi 1S
Alkoholmätare
4 Alkoholmätare testade
Dräger 4000
Bäst i test Dräger 4000
bästa elbilen
10 Elbil testade
Porsche Taycan
Bäst i test Porsche Taycan
Sommardäck test
8 Sommardäck testade
Continental PremiumContact 7
Bäst i test Continental PremiumContact 7
Vinterdäck test
7 Vinterdäck testade
Michelin X-ICE North 4
Bäst i test Michelin X-ICE North 4
takbox test
5 Takbox testade
Thule Motion XT XL
Bäst i test Thule Motion XT XL
Laddbox bäst i test
4 Laddbox testade
Zaptec Go laddbox bäst i test
Bäst i test Zaptec Go

Vanliga frågor

NIU NQi Sport är den elmoped som vi valt ut som bäst i test 2023 baserat på experternas och användarnas recensioner. Den är snygg, robust, stark och är utrustad med ständig uppkoppling som ger tillgång till massor av användbara funktioner.

En elmoped i klass 1 kan gå upp till omkring 45 km/h. En moped i klass 2 har maxhastighet på 25 km/h.

Ett batteri för en elmoped måste förr eller senare bytas ut, men i regel håller de i 4–5 år innan det är dags.

Typ av batteri och till elmopedsmodell påverkar priset, men räkna med att betala mellan åtminstone 4 000 och 10 000 kronor för ett nytt batteri.

Samma regler gäller för elmopeder som bensindrivna mopeder.

Har cykelbanan ett explicit förbud mot moped, genom en skylt, får du inte köra din elmoped där. Mopeder med klass 1-beteckning, som får köras i max 45 km/h får inte köras på cykelbanor. Det finns dock elmopeder som räknas till klass 2, och max går i 25 km/h. De får (och bör i första hand) köras på cykelbanan.

Det finns många olika elmopeder att välja bland och som allt annat på marknaden varierar priserna mellan olika modeller.

Om du ska ha en klass 1 eller klass 2-moped påverkar också priset, där den förstnämnda typen är dyrare. För en ny, bra elmoped i klass 1 får du dock räkna med att betala från åtminstone 20 000 kronor och uppåt.

Det rekommenderas inte. Det är möjligt, men rekommenderas bara som nödlösning och du bör vara medveten om att du riskerar att förstöra batteriet. Mopedbatterier är nämligen inte konstruerade för att klara den spänningen.

Hjälpte det här testet om Elmoped dig?

19 Röster, Genomsnitt: 4.9/5
Skriv recension

Dela testet

Liknande tester

Bästa elscooter - bäst i test

Elscooter: 5 testade modeller

Alkoholmätare

Alkoholmätare: 4 testade modeller

bästa elbilen

Bästa elbilen: 10 bästa modellerna

Testvinnare - Elmoped

  1. NIU NQi Sport elmoped

    NIU NQi Sport

    Bäst i test
  2. City Slicker elmoped

    City Slicker

    Bästa premiumval
  3. Drax Superior

    Drax Superior

    Vi rekommenderar

Vanliga frågor

NIU NQi Sport är den elmoped som vi valt ut som bäst i test 2023 baserat på experternas och användarnas recensioner. Den är snygg, robust, stark och är utrustad med ständig uppkoppling som ger tillgång till massor av användbara funktioner.

En elmoped i klass 1 kan gå upp till omkring 45 km/h. En moped i klass 2 har maxhastighet på 25 km/h.

Ett batteri för en elmoped måste förr eller senare bytas ut, men i regel håller de i 4–5 år innan det är dags.

Typ av batteri och till elmopedsmodell påverkar priset, men räkna med att betala mellan åtminstone 4 000 och 10 000 kronor för ett nytt batteri.

Samma regler gäller för elmopeder som bensindrivna mopeder.

Har cykelbanan ett explicit förbud mot moped, genom en skylt, får du inte köra din elmoped där. Mopeder med klass 1-beteckning, som får köras i max 45 km/h får inte köras på cykelbanor. Det finns dock elmopeder som räknas till klass 2, och max går i 25 km/h. De får (och bör i första hand) köras på cykelbanan.

Det finns många olika elmopeder att välja bland och som allt annat på marknaden varierar priserna mellan olika modeller.

Om du ska ha en klass 1 eller klass 2-moped påverkar också priset, där den förstnämnda typen är dyrare. För en ny, bra elmoped i klass 1 får du dock räkna med att betala från åtminstone 20 000 kronor och uppåt.

Det rekommenderas inte. Det är möjligt, men rekommenderas bara som nödlösning och du bör vara medveten om att du riskerar att förstöra batteriet. Mopedbatterier är nämligen inte konstruerade för att klara den spänningen.