Sidan innehåller affiliatelänkar som ger oss en provision när du gör ett köp. De hjälper oss att hålla sidan levande, men påverkar inte priset du betalar eller resultatet av vår analys. Vår prioritet är att ge dig pålitlig och transparent information.
NIU NQi Sport
Bäst i test
Betyg
Vi är ett team av researchexperter med många års erfarenhet. Allt innehåll vi producerar är oberoende och baserat på objektiva kriterier. Vår process involverar en omfattande insamling och granskning av seriösa källor. Genom att analysera experttester, konsumentrecensioner, forum och magasin på både digitala och traditionella plattformar sammanfattar vi aktuell information som hjälper dig att fatta välgrundade köpbeslut anpassade efter dina användarbehov. Läs mer om oss och hur vi arbetar.
Den här sammanställningen av elmopeder är baserad på en noggrann granskning där vi tillsammans med vårt researchteam har undersökt utbudet av elmopeder på den svenska marknaden. Vi har inte provkört dem själva, utan utgått efter användarbetyg, expertrecensioner och allmän information om de olika mopedernas egenskaper och funktioner. Vi har bland annat undersökt:
Se en sammanfattning av vår jämförelse här.
Nedan kan du läsa mer information om de olika elmopederna som vi valt ut som de bästa just nu baserat på användar- och expertbetyg. Där har vi också en sektion med vanliga frågor om elmopeder som kan vara intressant att läsa igenom inför ditt köp.
NQi Sport är en kvalitativ och effektiv elmoped som tar dig upp till 80 km på en laddning. Här är dessutom batteriet placerat under fötterna, vilket bidrar till en optimal viktfördelning samtidigt som det lämnar plats för förvaring under sadeln. Du har också en digital instrumentpanel som visar viktig körinformation som hastighet och batteristatus, men som också kan synkroniseras med en smartphone där du får tillgång till funktioner som GPS-navigation, väderprognoser och säkerhetsnotiser.
NIU NQi Sport är utrustad med en stor, digital instrumentpanel där du håller koll på allt du behöver för din körning. Allra bäst blir upplevelsen om den kombineras med din smartphone, som du kan fästa i en hållare nedanför instrumentpanelen.
Via appen och instrumentpanelen får du mängder av intressant information om hastighet, hur mycket ström som förbrukas och återstående laddningstid. Här kan du även se trippmätare, körläge, GPS i synk med mopeden, väderprognoser och varningsmeddelande om något skulle vara på tok.
I appen samlas även all din körhistorik. När du är ifrån mopeden kan du till och med få en notis i telefonen om någon skulle försöka stjäla din elmoped.
Batterinivån illustreras tydligt både i stapelform och procent, så att du vet när det är dags att ladda. Precis som med bensindrivna fordon går det dessutom att spara på bränsle (el i det här fallet) genom ditt körsätt. Därför får du hela tiden också information om vilka energivinster du gör när du använder bromsarna på elmopeden.
NIU har själva utvecklat batteriet som låter dig köra upp till 80 kilometer på bara en laddning. Detta möjligt tack vare bromskraftåtervinningen och annan avancerad teknik som är utvecklad med energibesparing i åtanke. Batteriet på elmopeden är placerat under dina fötter när du kör, vilket är positivt för viktfördelning och lämnar plats åt förvaring under sadeln, exempelvis av ett extrabatteri.
I och med utrymmet för extrabatteri och faktumet att batterierna till den här mopeden är portabla riskerar du aldrig att få slut på kraft. Batterierna är enkla att bära med sig hem eller till jobbet efter körning, och sedan kan du ladda dem där. Föredrar du att ladda batteriet direkt i mopeden går förstås även det bra.
Jämfört med de andra elmopederna i sammanställningen har NQi Sport aningen färre laddcykler, vilket betyder att kapaciteten kommer att minska lite snabbare.
4 av 5 möjliga fick NQi Sport i betyg av M3 i deras stora test av elmopeder. Kvalitetskänsla, fjädringskomfort, design och möjligheten att fördubbla körsträckan med extrabatteri nämns som särskilt positivt.
Den enda anmärkningen som M3 och även vi egentligen är priset. Du behöver punga ut med omkring 30 000 kronor för en ny NQi Sport, vilket kan tyckas lite väl saftigt.
Priset motiveras å andra sidan av att det här är en elmoped som levererar toppkvalitet på precis varenda punkt.
Drax Superior har en stor sadel och ett flexibelt förvaringsutrymme som kan rymma en extra hjälm, vilket gör den idealisk för er som ska åka två. Förutom det har den här elmopeden många smarta säkerhetsfunktioner, bland annat ett stöldskyddat batterilås, larm, och ett automatiskt låsande bakhjul. Här finns också en digital display som visar all nödvändig information och ett inbyggt SIM-kort för ständig uppkoppling. Drax Superior ligger i samma prisklass som NQi Sport, men har till skillnad från vår vinnare bara ett körläge.
Drax Superior är den perfekta elmopeden för er som är två. Den stora sadeln gör att två personer kan färdas bekvämt med mopeden. Dessutom finns det plats för en extra hjälm i förvaringsutrymmet. Föredrar du att använda utrymmet för ett extrabatteri går det bra i stället.
Om du inte villa kånka på batterier stup i kvarten kan du givetvis ladda Superiors batteri direkt i moppen. Med en imponerande säkerhetslösning har Drax dessutom tagit stöldskyddet ett steg längre. Batteriet säkras mot stöld genom ett lås som öppnas med samma nyckel som du startar mopeden med. Superior är även utrustad med larm som tjuter om någon försöker bryta upp låset, och när larmet kickar igång låser sig dessutom bakhjulet.
Drax Superior är ständigt uppkopplad, precis som NQi Sport, tack vare det inbyggde SIM-kortet. Med den tillhörande appen får du koll på körshistorik och stöldrapportering, men du får även möjlighet att lokalisera mopeden. Du kan också ändra färg på displayen, byta startljud, med mera.
Flera körlägen är något som de flesta elmopeder är utrustade med. De kan exempelvis användas för att begränsa hastigheten för att spara batteri eller sättas på topprestanda. Det sistnämnda är det enda körläget som finns på Drax Superior. Det betyder alltså att du alltid har möjlighet till toppprestanda, men ingen möjlighet till ECO- eller batterisparläge.
Drax Superior är den enda mopeden i vår topplista med en mittmotor som drivkälla. Och det visar sig vara ett bra val av Drax. Det går nämligen vrålsnabbt att accelerera upp till topphastigheten som är 47 kilometer i timmen, och M3 intygar att farten upprätthålls längs vägen också. Mopeden kör fint på vägarna, och inte bara i stadsmiljö.
Summa summarum är Drax Superior ett riktigt fint alternativ till NQi Sport som fått höga betyg i M3:s tester, som beskriver den som en bekväm och underhållande elmoped. Priset är egentligen den enda nackdelen – för den här pjäsen får du betala närmare 30 000 kronor.
”City slicker” är en term som syftar på någon som är en riktig stadsmänniska, men som inte klarar av livet på landet. Att namnet på den här elmopeden är just City Slicker är därför lite missvisande, eftersom det i allra högsta grad trivs i stan, men också på landet. Här får du en riktigt häftig elmoped med unik MC-design som du kör i en mer framåtlutad ställning. Fördelen med det, förutom att det ser coolt ut, är att du kan lägga dig lägre i kurvor än vad du kan med en scooter. Någon vansinneskörning är det dock inte frågan om – i Sverige är maxhastigheten satt till 45 kilometer i timmen i Sverige. Däremot har City Slicker en kraftfull motor, och tar sig snabbt upp till maxhastigheten på cirka 5 sekunder
Framför förvaringsutrymmet (där bensintanken skulle varit) finns en digital display som ger dig all information du behöver för en bekväm körning, såsom hastighet, trippmätare och batteristatus. Ett fulladdat batteri ger dig mellan 6 och 8 timmars körtid beroende på hur du kör, väderförhållanden, med mera.
City Slicker har dessutom flest laddcykler av alla elmopeder i vår sammanställning, vilket betyder att du kan använda den längre innan batterikapaciteten försämras.
Till skillnad mot vår testvinnare från NIU är det inte lika enkelt att lyfta ut och bära med sig City Slickers batteri. Här sitter batteriet nämligen under förvaringsutrymmet och laddas enklast genom en kontakt på sidan av mopeden.
Möjligheten att lossa batteriet och ladda hemma eller på jobbet finns, men kräver en del jobb. Exempelvis krävs det skruvmejsel och lossning av kablar om du ska få med dig batteriet. City Slickers batteri väger för övrigt nästan dubbelt så mycket som det som sitter i NQi Sport. Med andra ord så är det enklast att ladda direkt i mopeden. Batteriet är stöldsäkrat med nyckellås, vilket dock sällan stoppar de flinkaste tjuvarna.
Trots designmissen med batteriet och den höga prislappen (det här är den dyraste mopeden i vår jämförelse) är City Slicker en riktigt rolig elmoppe. Det går inte att komma ifrån körglädjen som ges av den här MC-inspirerade elmopeden med sin kraftfulla motor och strålande köregenskaper.
M3 ger mopeden högsta betyg i sitt test och menar att ”City Slicker från Eloped utan tvekan något av det häftigaste och mest underhållande som erbjuds i dagsläget”.
Samma regler gäller för elmopeder som för bensindrivna mopeder (klass 1). Har cykelbanan ett explicit förbud mot moped genom en skylt, får du inte köra din elmoped där. Mopeder med klass 1-beteckning, som får köras i max 45 km/h får inte köras på cykelbanor.
Det finns dock elmopeder som räknas till klass 2, och max går i 25 km/h. De får (och bör i första hand) köras på cykelbanan.
En elmoped i klass 1 kan gå upp till omkring 45 km/h. En moped i klass 2 har maxhastighet på 25 km/h.
Det finns många olika elmopeder att välja bland och som allt annat på marknaden varierar priserna mellan olika modeller.
Om du ska ha en klass 1 eller klass 2-moped påverkar också priset, där den förstnämnda typen är dyrare. För en ny, bra elmoped i klass 1 får du dock räkna med att betala från åtminstone 20 000 kronor och uppåt.
Ett batteri för en elmoped måste förr eller senare bytas ut, men i regel håller de i alla fall i ett par år innan de behöver bytas ut.
Typ av batteri och till elmopedsmodell påverkar priset, men räkna med att betala mellan åtminstone 4 000 och 10 000 kronor för ett nytt batteri.
Det rekommenderas inte. Det är möjligt, men rekommenderas bara som nödlösning och du bör vara medveten om att du riskerar att förstöra batteriet. Mopedbatterier är nämligen inte konstruerade för att klara den spänningen.
Du kan scrolla i sidled för att se alla produkter i jämförelsen.
|
1
| 2
| 3
|
Utmärkelse: | Bäst i test | Bra för två | Sportig design |
Produkt: | NIU NQi Sport | Drax Superior | City Slicker |
Betyg: | |||
Klassificering: | Elmoped, klass 1 | Elmoped, klass 1 | Elmoped, klass 1 |
Räckvidd: | upp till 80 km | upp till 80 km | upp till 60 km |
Laddtid: | 4–6 timmar | 5–6 timmar | 6–8 timmar |
Laddcykler: | 600 | 700–800 | 900 |
Maxhastighet: | 45 km/h | 45 km/h | 45 km/h |
Max användarvikt: | Uppgift saknas | 165 kg | 150 kg |
Vikt: | 60 kg | 78 kg | 84 kg |
Maxeffekt motor: | 2,3 kW | 3 kW | 3,9 kW |
Pris: | ca 29 000 kr | ca 30 000 kr | ca 37 000 kr |