Vilken elcykel är bäst i test?

Baserat på expertbetyg och kundomdömen har vi utsett Batavus Harlem E-Go till bästa herrcykeln och Batavus Razer E-Go till bästa damcykeln 2021. Detta är högkvalitativa och rejäla elcyklar med lång räckvidd och kort laddningstid. Nedan kan du läsa mer om andra elcyklar som utsetts till testvinnare och jämföra deras specifikationer.

Välj produkter att jämföra

Sortera efter

1

Batavus Harlem E-Go

  • Kraftfull mittmotor
  • Fullt utrustad
  • Läcker design
Vi rekommenderar:
2

Batavus Razer E-Go

  • Kraftfull motor
  • Liten och nätt
  • Utmärkt växelsystem
Vi rekommenderar:
3
Merida eOne-Forty 4000

Merida eOne-Forty 4000

  • Snabb acceleration
  • Mycket stabil
  • Imponerande stötdämpning
Vi rekommenderar:
av Marcello Rongione Senast uppdaterad : Okt 01, 2021

Det här testet har fått betyget:

5 Röster, Genomsnitt: 5.0/5

En elcykel är vanlig cykel som är utrustad med en elektrisk motor som du laddar upp med ett batteri.

När pedalerna rör sig förstärker motorn cyklistens trampkraft, vilket gör det enklare att ta sig fram.

Elcyklar är ett populärt alternativ till vanliga cyklar, framför allt eftersom de inte kräver lika mycket kraftansträngning. De är dessutom mycket smidiga och miljövänliga fordon som håller länge.

Att välja en bra elcykel kan kännas som en svår uppgift. Du ska dels ta hänsyn till laddningstid, räckvidd, växlar och såklart – pris. Med tanke på att elcyklar kostar en del bör du planera ditt köp noggrant.

För att göra det enklare för dig att hitta en passande modell har vi granskat kundernas betyg och experternas recensioner. På så sätt har vi lyckats välja ut några elcyklar som fått bättre betyg än andra. De modeller som ingår i vår jämförelse är:

  • Batavus Harlem E-Go – Bästa herrcykeln
  • Batavus Razer E-Go – Bästa damcykeln
  • Merida eOne-Forty 4000 – Bästa mountainbike
  • Merida eSpresso 300 EQ – Vi rekommenderar
  • Walleräng Tapper – Bästa premiumval

Lite längre ner på sidan hittar du vår detaljerade köpguide som vi rekommenderar att du läser igenom. På så sätt kan du enklare hitta en elcykel som passar just dina behov.

Hur vi gjorde jämförelsen

Eftersom en elcykel kan vara ett stort inköp är det viktigt att du vet vad du faktiskt köper. För att göra det enklare för dig att hitta en bra modell har vi granskat experternas tester, men också tittat på användarnas egna omdömen. På så sätt har vi lyckats sålla bort de cyklar som inte riktigt håller måttet.

Efter att ha valt ut de elcyklar som ingår i vår sammanställning har vi bedömt varje modell individuellt. Här har vi tittat extra noga på kriterier vi själva tycker är viktiga, bland annat:

  • Pris
  • Vikt och storlek
  • Design
  • Material
  • Motor
  • Batterikapacitet
  • Laddningstid
  • Komfort
  • Extra utrustning

Det kan förekomma affiliatelänkar i denna artikel. De har dock ingen inverkan på priset du betalar eller på resultatet av sammanställningen. Våra jämförelser är helt oberoende då vi vill ge så rättvisa rekommendationer som möjligt.

Testvinnare - Elcykel

Visa alla produkter

1. Batavus Harlem E-Go- Bästa herrcykeln

    • Ram: Aluminium
    • Motor: Yamaha PW
    • Batteri: Yamaha Li-ION 400Wh
    • Bromsar: Fram och bak
    • Antal växlar: 7 st
    • Sträcka per laddning: 40 – 70 km
    • Laddningstid: 4 – 6 h

Köp nu:

  • Fri frakt vid köp över 1000 kr
  • 30 dagar öppet köp

Batavus Harlem E-Go är en elcykel av herrmodell som är mycket lik dammodelen Razer E-Go, både sett till utseende och egenskaper. Även här får du en kraftfull mittmotor som utan problem hjälper dig upp för brantare backar och hydrauliska bromsar som enkelt får stopp på ekipaget.

Harlem E-Go är dock en aning tyngre än Razer E-Go, närmare bestämt två kilo. Den har dessutom pakethållare både fram och bak, vilket förstås är en ytterligare en finess eftersom du kan ha lite mer packning.

Även priset skiljer de två cyklarna åt, men inte mycket – Harlem E-Go är någon tusenlapp dyrare.

Läcker design och 22 kg lätt

Harlem E-Go har en sportig design där du – precis som med Razer E-Go – sitter mer framåtlutad än upprätt. Elcykeln kommer i en läcker, mattsvart färg med blanka detaljer som i kombination med den slimmade aluminiumramen får den att kännas riktigt lyxig.

Även detta är en relativt lättviktig elcykel – den väger nämligen bara 22 kg. Även om det förvisso är några kilo tyngre än Razer E-Go, är den ändå enkel att bära kortare sträckor.

Däcken är precis som på Razer E-Go smala och nätta, vilket kan få cykeln att kännas en aning instabil och att däcken inte får lika bra fäste. Även denna modell är dessutom odämpad och därmed inte optimal att köra med på ojämna underlag.

Mittmotor med rejäl kraft

Harlem E-Go har en mittenmotor från Yamaha som ger en central tyngdpunkt. Med ett vridmoment på 70 NM är den kraftfullare än många andra elcykelmotorer på marknaden, vilket helt klart känns under cykelturen.

Motorn ger utmärkt assistans, även i backar, och några fördröjningar av kraften är det inte tal om. Däremot kan du behöva trampa på ganska ordentligt på raksträckorna eftersom Harlem kan kännas lite trög i pedalerna.

Även om detta kanske inte är den piggaste elcykeln på marknaden ger dess trycksensor dig kraft när du behöver det, även i brantare uppförsbackar. Det enda du behöver göra är att växla ner.

Med Harlem E-Go kan du välja mellan fyra olika assistansnivåer beroende på hur mycket hjälp du behöver. Här finns även WalkAssistant som ger dig lite extra kraft när du leder cykeln.

Växelsystemet är av typen Shimano Nexus och här finns sju växlar att välja mellan. Både användare och experter uppger att växlarna fungerar bra, men att du måste planera växlingen noggrant.

Bra för vardagspendling

I och med att Harlem E-Go är en relativt lättviktig elcykel med en nätt design passar den utmärkt för vardagspendling. De smala däcken gör den enkel att manövrera i stadstrafik och den framåtlutade sittställningen får den att kännas extra sportig.

Ytterligare en anledning till varför Harlem passar bäst som pendlingscykel är på grund av dess räckvidd som är ganska kort – mellan 40 och 70 km, beroende på hur mycket assistans du behöver.

Vad gäller batteriet är det av typen Yamaha Li-ION 400Wh och har en laddningstid på mellan 4 och 6 timmar. Du kan självklart ta av det och ladda det inomhus med den medföljande laddaren.

Hög komfort och fullt utrustad

Något både användare och experter är överens om är att Harlem E-Go är en riktigt skön elcykel. Styret ger ett bra grepp och den breda sadeln från Selle Royal är behaglig att sitta på, även under längre cykelturer. Naturligtvis kan du justera sadelhöjden beroende på hur framåtlutad du vill sitta.

I övrigt kommer Harlem E-Go fullt utrustad – den har både ramlås, belysning fram och bak och skärmar. Som tidigare nämnt även pakethållare både fram och bak, och precis som Razer E-Go är de utrustade med fästen för Racktime-systemet. Detta innebär att du kan köpa till och klicka dit olika tillbehör efter behov.

På styret finns även en digital display som visar hastighet och batterinivå. Det är även här du ställer in önskad assistansnivå.

Slutomdöme

Om du är ute efter en lite sportigare elcykel för vardagspendling kan Harlem E-Go vara något för dig. Med en kraftfull motor, hydrauliska bromsar, sju växlar, smala däck och en vikt på bara 22 kg är Harlem optimal för stadstrafik.

Harlem E-Go är dessutom en riktigt läcker elcykel i mattsvart med blanka detaljer. Den kommer fullt utrustad med både skärmar, belysning och pakethållare med Racktime-system – både fram och bak.

De enda nackdelarna med Harlem E-Go är att den kan vara lite trög på långa raksträckor och att de smala däcken kan göra cykelturen en aning vinglig. I övrigt är det helt klart en elcykel värd sin prislapp.

  • Läcker design i mattsvart och fullt utrustad med skärmar, belysning och pakethållare.
  • Väger bara 22 kg och därmed enkel att bära kortare sträckor.
  • Mittmotor från Yamaha ger central tyngdpunkt och kraft när du behöver den.
  • Hög komfort med justerbar sadel från Selle Royal och böjt styre.
  • Trög på raksträckor.
  • Smala däck kan få cykeln att kännas lite vinglig.

2. Batavus Razer E-Go- Bästa damcykeln

Batavus Razer E-Go
Batavus Razer E-Go Dam
Batavus Razer E-Go Dam
Batavus Razer E-Go Dam
Batavus Razer E-Go Dam
Batavus Razer E-Go Dam
    • Ram: Aluminium
    • Motor: Yamaha PW
    • Batteri: Yamaha Li-ION 400Wh
    • Bromsar: Fram och bak
    • Antal växlar: 7 st
    • Sträcka per laddning: 40 – 80 km
    • Laddningstid: 4 – 6 h

Köp nu:

  • Fri frakt vid köp över 1000 kr
  • 30 dagar öppet köp

Batavus Razer E-Go är en elegant och kraftfull damelcykel som bjuder på kvalitet från början till slut. Den nätta och sportiga designen i kombination med vikten på drygt 20 kg gör detta till en riktig pendlarfavorit.

De hydrauliska bromsarna från Shimano gör det enkelt att få stopp på cykeln när det går lite för fort och kräver knappt något underhåll. Den har dessutom extra tunna däck för att vara enkel att manövrera i innerstaden.

Experter såväl som användare ger cykeln höga betyg, framför allt för dess växelsystem och storlek som gör den enkel att bära upp för trappen eller in i hissen. Om du är ute efter en allsidig och behaglig elcykel som inte tar upp för mycket plats kan Batavus Razer E-Go vara den perfekta modellen för dig.

Liten och nätt – men utan dämpning

En av anledningarna till att Batavus Razer E-Go är så omtyckt – framför allt av vardagspendlare – är dess nätta konstruktion.

Ramen, som är tillverkad av lättviktig aluminium, och de nätta däcken gör att denna elcykel bara väger strax över 20 kg. Det är alltså inga större bekymmer att slänga upp Batavus Razer E-Go på axeln och bära upp den i trappen.

En annan fördel med de nätta däcken är att cykeln blir extra enkel att manövrera, vilket kan vara värdefullt i storstaden. Det finns dock en nackdel med de smala däcken och det är att de gör cykeln extra vinglig.

Som tur är har Batavus Razer E-Go en sportigare design där du sitter mer framåtlutad än på en traditionell damcykel. Detta gör den betydligt enklare att kontrollera – åtminstone på jämna underlag.

På ojämna underlag presterar elcykeln desto sämre eftersom den helt och hållet saknar stötdämpning. Detta i kombination med de smala däcken gör att Batavus Razer E-Go kan upplevas som en aning stötig och stum.

Välbalanserad mittmotor

Batavus Razer E-Go är utrustad med en kraftfull Yamaha-motor som är placerad i mitten av cykeln. Den centrala tyngdpunkten gör elcykeln extra balanserad och motorns unika torque-sensor ger dig precis så mycket kraft du behöver – även i de brantaste uppförsbackarna.

Den enda situationen då motorn inte riktigt håller måttet är på långa landsvägar där man ligger i maximal hastighet (25 km/h) under en längre period. Då blir pedalerna nämligen en aning tröga.

Vad gäller växlar har Batavus Razer E-Go sju stycken. Själva växelsystemet är av typen Shimano Nexus 7 och är inkapslat för att inte utsättas för väder och vind. Detta är förstås perfekt för dig som cyklar året om.

Bra räckvidd, trots litet batteri

Det är inte bara elcykelns konstruktion som är liten och nätt – även batteriet i Batavus Razer E-Go är av en mindre variant. Batteriet är av typen Yamaha Li-ION och har en kapacitet på 400 Wh, vilket motsvarar 11 Ah.

På en fulladdning (som tar mellan 4 och 6 timmar) tar du dig mellan 40 – 80 km, beroende på hur mycket du utnyttjar assistansen. Här kan du nämligen välja mellan fyra olika assistansnivåer, inklusive Walk-assistans.

Även om räckvidden är något kortare jämfört med liknande cykelmodeller tar du dig ändå till och från jobbet utan problem. Du kan förstås även ta av och ladda batterierna på jobbet med hjälp av den medföljande batteriladdaren.

Hydrauliska bromsar från Shimano

Vad gäller bromsarna har Batavus Razer E-Go hydrauliska skivbromsar från Shimano som ser till att du snabbt får stopp på cykeln vid behov. Med hydrauliska bromsar förstärks pedaltrycket med hjälp av en hydraulisk pump som drivs av cykelns motor. Detta gör att du inte enbart behöver bromsa med muskelkraft.

Både användare och experter menar att bromsarna fungerar mycket bra. De uppskattar även att bromsarna knappt kräver något underhåll.

Övriga finesser

Batavus Razer E-Go är fullt utrustad med skärmar, belysning (både fram och bak) samt en digital Yamaha-display med vilken du enkelt justerar assistansnivå. Någon korg finns inte, men däremot en pakethållare med Racktime-fäste. Här kan du enkelt spänna fast det du behöver ha med på cykelturen.

Sadeln från Selle Royal är precis lagom smal för att kännas sportig, men också lagom bred för att vara komfortabel. Naturligtvis kan du justera sadelhöjden vid behov – detta gör du med hjälp av det smarta styrhuvudet.

Slutomdöme

Batavus Razer E-Go är en nätt och sportig elcykel med kraftfull motor och hydrauliska bromsar som passar utmärkt för vardagspendlare i storstaden. Trots att modellen är fullt utrustad med både skärmar, display och pakethållare är den imponerande lätt med en vikt på bara 20 kg.

Den mittplacerade motorn ger cykeln en behaglig och välbalanserad tyngdpunkt. Dess torque-sensor ger dig dessutom precis så mycket kraft du behöver i pedalerna, även i jobbigare backar. Här finns även ett högkvalitativt växelsystem från Shimano som enligt experter ”aldrig krånglar”.

De smala däcken är dock cykelns akilleshäl. Även om de förvisso gör cykeln extra lättmanövrerad – vilket kan vara extra värdefullt i storstadstrafiken – bidrar de också till att cykeln känns en aning vinglig och instabil. Batavus Razer E-Go är dessutom helt odämpad och kan därför upplevas som en aning stötig på ojämt underlag.

I det stora hela är dock Batavus Razer E-Go en utmärkt elcykel för dig som bor i innerstaden och pendlar till och från jobb. Både experter och användare intygar att du inte kommer att bli besviken med ditt köp.

  • Liten och nätt konstruktion – väger bara 20 kg.
  • Imponerande motorkraft, även i jobbigare uppförsbackar.
  • Välfungerande växelsystem och lättskötta, hydrauliska bromsar.
  • Perfekt för dig som pendlar till jobbet och bor i storstaden.
  • Smala däck gör cykeln en aning vinglig.
  • Odämpad och kan upplevas som stötig.

3. Merida eOne-Forty 4000- Bästa mountainbike

Merida eOne-Forty 4000
    • Ram: Aluminium
    • Motor: Shimano STEPS E7000
    • Batteri: Shimano E8035, 504Wh
    • Bromsar: Fram och bak
    • Antal växlar: 10 st
    • Sträcka per laddning: 40 – 80 km
    • Laddningstid: 5 h

Köp nu:

  • 30 dagar öppet köp
  • Fri frakt vid köp över 1000 kr

Elcyklar är kanske mest populära bland vardagspendlare, men det betyder inte att det inte finns elcykelmodeller avsedda även för terrängcykling. Merida eOne-Forty 4000 är den perfekta mountainbikecykeln med el som bara väntar på att få följa med dig ut i naturen.

eOne-Forty 4000 är inte bara utrustad med en av marknadens mest kraftfulla motorer, den har dessutom en imponerande stötdämpning för en så stabil åktur som möjligt. Den snabba accelerationen i kombination med assistansen i uppförsbackar tar din cykelupplevelse till helt nya nivåer.

Om du har råd att betala priset kan Merida eOne-Forty 4000 mycket väl vara din nya bästa vän i skog och mark.

Perfekt för terrängen

Merida eOne-Forty 4000 är den optimala elcykeln för terrängkörning. Den relativt slimmade konstruktionen, de tjocka däcken och den imponerande stötdämpningen gör att du tar dig över stock och sten utan problem.

Det är dessutom en relativt lätt elcykel med en vikt på strax över 22 kg, vilket gör att du kan bära den kortare sträckor vid behov.

Det raka styret ger dig ett bra grepp och kontroll över cykeln, men när det gäller sadeln finns det en hel del att jobba på. Experterna menar att det tyvärr är sadeln som gör att man inte kan cykla längre stunder – den är helt enkelt för obekväm. Samtidigt går detta problem förstås att lösa med ett vadderat sadelöverdrag eller ett par cykelbyxor.

Extremt kraftfull motor

Merida eOne-Forty 4000 är utrustad med en lättviktig, men kraftfull mittmotor av typen Shimano STEPS E7000 med ett vridmoment på 60 NM. Motorn är dessutom mycket tyst och dess kraft blir extra påtaglig i uppförsbackarna samt i de snabba accelerationerna.

Motorn drivs av ett 504 Wh-batteri som ger dig en räckvidd på upp till 80 om, beroende på vald elassistans. Att ladda upp batteriet tar inte mer än 5 timmar och du kan naturligtvis ladda inomhus.

eOne-Forty 4000 har 10 växlar och ett utanpåliggande växelsystem av typen Shimano Deore. Detta gör att du kan växla även i större uppförsbackar vid behov. Även om detta kanske inte är den smidigaste växlingsupplevelsen klarar kedjan påfrestningarna utan problem.

Slutomdöme

eOne-Forty 4000 är helt klart en högkvalitativ elcykel för dig som föredrar cykling i naturen. Faktum är att modellen i princip är dominerande i utmanande terräng och den presterar dessutom riktigt bra i höga hastigheter, oavsett lutning.

Samtidigt är det en dyr cykel, framför allt med tanke på att det knappt ingår någon utrustning. eOne-Forty 4000 saknar både belysning, pakethållare, cykelstöd och skärmar. Du kan dessutom behöva investera i ett sadelöverdrag om du planerar att cykla längre turer, då den nuvarande sadeln är långt ifrån bekväm.

Om du däremot har råd att med allt detta kommer du inte att bli besviken på eOne-Forty 4000. Både experter och användare är överens om att detta är en högkvalitativ elcykel som kommer att ta din körglädje till helt nya nivåer.

  • Pigg elcykel med snabb acceleration, perfekt för cykling i skog och mark.
  • Mycket stabil med imponerande stötdämpning.
  • Presterar utmärkt i uppförsbackar.
  • Få värdefull information och statistik i den tillhörande appen.
  • En av de kraftfullaste motorerna på marknaden.
  • I dyraste laget.
  • Saknar skärmar, belysning, cykelstöd och pakethållare.
  • Sadeln kunde varit lite mer bekväm.

4. Merida eSpresso 300 EQ- Vi rekommenderar

Merida eSpresso 300 EQ - bäst i test elcykel
    • Ram: Aluminium
    • Motor: Shimano Steps E5000
    • Batteri: Shimano E8010, 504 Wh
    • Bromsar: Bak och fram
    • Antal växlar: 9 st
    • Sträcka per laddning: 50 – 130 km
    • Laddningstid: 3 – 4 h

Köp här:

  • Öppet köp 30 dagar.
  • Fri frakt vid köp över 1000 kr.

Merida eSpresso 300 EQ är en högkvalitativ elcykel som passar både korta och långa körsträckor på varierande underlag. Modellen har en lättviktig aluminiumrad, en kraftfull motor och 9 växlar som gör att den klarar av alla typer av lutningar.

Både experter och kunder har gett Merida eSpresso 300 EQ goda omdömen, inte minst på grund av dess allsidighet och låga ljudnivå. Elcykeln kommer dessutom med flera praktiska tillbehör så som pakethållare, kedjeskydd och belysning fram och bak.

Ram

Merida eSpresso 300 EQ har en lättviktig och sportig ram tillverkad i hydroformad aluminium. Den kompakta ramen i kombination med den smarta kabeldragningen gör att denna nätta elcykel tar sig fram enkelt på de flesta underlag.

Modellen har en vikt på 23 kg, vilket är en helt normal vikt för elcyklar som är tyngre än vanliga motorlösa cyklar.

Vad gäller sadeln är den av typen Merida Comfort. Jämfört med andra modeller är den dock något smal och hård, vilket kan skapa obehag för vissa. Samtidigt går det alltid att köpa till ett sadelöverdrag för att öka komforten.

Motor

Merida eSpresso 300 EQ är utrustad med en kraftfull Shimano Steps E5000-motor som drivs av en rörelsesensor. Här finns även 9 växlar som gör det enkelt för dig att cykla i olika lutningar samt 4 olika assistanslägen.

Drivenheten är centralt placerad på cykelns vevparti och ger dig snabb respons när du börjar trampa. Placeringen ger dig dessutom en balanserad tyngdpunkt och därmed en behaglig körkänsla med effektiv kraftöverföring.

Batteri

Tack vare elcykelns kraftfulla 14 Ah Shimano E8010-batteri får du en lång körsträcka.

Batteriet har en kapacitet på 504 Wh och klarar mellan 50 – 130 km på en laddning. Hur långt du tar dig på en laddning beror emellertid på hur mycket assistans du behöver av motorn. Det integrerade eco-läget ger allra längst räckvidd.

Att ladda upp batteriet tar 3 – 4 timmar, vilket är en helt normal laddningstid.

Bromsar

Merida eSpresso 300 EQ är utrustad med ett högkvalitativt bromssystem, både fram och bak. Bromsarna är av typen Shimano MT-200 och har hydrauliska skivor för effektiv och behaglig bromsning.

Display

Med Merida eSpresso 300 EQ medföljer en lättläst LCD-display som visar information om din cykling. Displayen visar bland annat elcykelns batterinivå, hur långt du har kört samt vilken av de fyra assistansnivåerna du valt.

Eftersom denna cykelmodell är utrustad med bluetooth kan du dessutom ansluta din mobila enhet till cykeln. Via applikationen Shimano E-tube kan du göra uppdateringar och förbättra din cykelupplevelse i realtid.

Komfort och utrustning

Merida eSpresso 300 EQ har en dämpande framgaffel som eliminerar ojämnheter under körningen. Cykeln har också något bredare däck för en mer stabil körning, även på ojämnare underlag.

Pakethållaren (Racktime) har ett smidigt klicksystem som gör att du enkelt kan klicka dit valfritt tillbehör, exempelvis en cykelkorg. Merida eSpresso 300 EQ är även utrustad med belysning fram och bak som drivs av ett systembatteri.

  • Högkvalitativ elcykel med kraftfull motor som ger en behaglig körupplevelse.
  • Välutrustad från start med dämpare, belysning och Racktime-pakethållare.
  • Möjlighet att ansluta mobilen till cykeln via Bluetooth.
  • Något dyr för att vara en vanlig pendlingscykel.
  • Breda däck är inte optimala för storstadskörning.

5. Batavus Torino E-go+

BATAVUS TORINO E-GO+
BATAVUS TORINO E-GO+
BATAVUS TORINO E-GO+
    • Ram: Aluminium
    • Motor: 250W Ananda E-motion
    • Batteri: EGO Emotion Smart, 418 Wh
    • Bromsar: Bak och fram
    • Antal växlar: 7 st
    • Sträcka per laddning: 40 – 80 km
    • Laddningstid: 4 – 6 h

Köp här:

  • Fri frakt vid köp över 1000 kr.
  • Öppet köp 30 dagar.

Att Batavus Torino E-go+ är Sveriges mest sålda elcykel i sin klass vittnar om att tillverkaren gjort något rätt. Batavus säljer faktiskt flest elcyklar i hela världen och fokuserar på hög kvalitet med smarta lösningar.

Batavus Torino E-go+ är en relativt billig modell, åtminstone jämfört med många konkurrenter. Är du ute efter en traditionell och behaglig cykel att använda i vardagen kan detta vara något för dig.

Ram

Batavus Torino E-go+ har en klassisk design med en slittålig ram tillverkad av aluminium. Ramen kommer i tre olika storlekar, vilket gör att det finns en cykelmodell som passar både korta och långa personer.

Elcykelns vikt är något högre än vår bäst i testet-vinnare. Med batteri väger Batavus Torino E-go+ så mycket som 26 kg, vilket är en bit över genomsnittet för denna typ av cykel.

Sadeln kommer från märket Selle Royal och är extra bred för att garantera en behaglig cykeltur.

Motor

Batavus Torino E-go+ är utrustad med en Ananda E-motion-motor som är placerad på cykelns framhjul samt 7 växlar för olika lutningar.

Motorn styrs av en rörelsesensor, vilket innebär att du måste trampa för att hålla igång gasen. Dock krävs relativt lite rörelse, så cykeln gör det mesta av jobbet.

För att reglera hur mycket assistans du vill ha av motorn använder du dig av gashandtaget som är kopplat till cykelns display. Du kan välja mellan fem olika assistanslägen, varav ett gå-läge som hjälper dig när du leder cykeln.

Batteri

Batteriet på Batavus Torino E-go+ är av typen EGO Motion Smart och monterat på bakhjulet vid pakethållaren. Naturligtvis är batteriet avtagbart, så att du kan ta med det in i hemmet eller på kontoret när det är dags för laddning.

Vad gäller kapacitet är batteriet inte i samma klass som det Merida eSpresso 300 EQ är utrustad med, men ger ändå relativt långa körsträckor. På en laddning – som tar mellan 4 – 6 timmar – får du mellan 40 och 80 km körning.

En fördel med Batavus Torino E-go+ är att du kan välja att uppgradera till ett mer kraftfullt batteri med 14,4 Ah istället för 11,6 Ah som är standard.

Bromsar

Batavus Torino E-go+ har både hand- och fotbroms från Shimano för bästa körupplevelse. Bromsarna har hydrauliska skivor, vilket ger dig en mjuk bromsning med mer känsla.

Display

Cykeln kommer med en användarvänlig LCD-display som tydligt visar hastighet och vald assistansnivå.

Jämfört med testvinnaren från Merida är Batavus Torino E-go+ inte utrustad med bluetooth och därmed kan du inte ansluta mobilen till cykeln. Detta är dock inget större problem för de flesta vardagscyklare.

Komfort och utrustning

Batavus Torino E-go+ har tyvärr ingen dämpande framgaffel. Detta innebär att cykeln inte presterar optimalt på ojämna underlag, utan lämpar sig främst för stadskörning.

Om du har köpt till en cykelkorg separat kan du använda styrets snabblåsningsfunktion. Med hjälp av den riskerar styret inte att åka åt sidan och välta ut dina prylar i korgen.

Elcykeln har även en pakethållare samt ett kjolskydd för varmare sommardagar. Sist men inte minst har Batavus Torino E-go+ ett heltäckande kedjeskydd för extra säkerhet och minimerad risk för smuts på kläder.

  • Prisvärd elcykel i tre olika storlekar med många finesser.
  • Bred och behaglig sadel från Selle Royal ger hög komfort.
  • Fem olika assistanslägen och sju växlar för alla lutningar.
  • Ingen framgaffeldämpning
  • Något tung med batteriet monterat

Tillbehör:

Nedan har vi samlat några hjälpsamma tillbehör till Batavus Torino E-go+. Med cykelkorgen kan du enklare förvara dina tillhörigheter under cykelfärden och ett extrabatteri är bra att ha för den som alltid vill ha en fulladdad cykel.

KORG

Korgväska Milano

6. Walleräng Tapper- Bästa premiumval

Walleräng Tapper
Walleräng Tapper
Walleräng Tapper
    • Ram: Aluminium
    • Motor: Shimano Steps E8000
    • Batteri: Shimano Steps BT8010, 504 Wh
    • Bromsar: Bak och fram
    • Antal växlar: 11 st
    • Sträcka per laddning: Upp till 100 km
    • Laddningstid: ca 4 h

Walleräng Tapper är en sportig elcykel i premiumklassen som är utrustad med ett förstklassigt elsystem från Shimano och en rad olika funktioner. Med en räckvidd på upp till 100 km, rejäla däck och 11 växlar klarar denna modell de flesta utmaningar, både i tätorten och på landsbygden.

I Aftonblandets egna test fick Walleräng Tapper högsta betyg på alla punkter utom prisklass. Även kunder har gett den goda recensioner. Om du är ute efter en allsidig elcykel med hög prestanda och har råd att spendera lite kan Walleräng Tapper vara modellen för dig.

Ram

Walleräng Tapper har en sportig och modern design med en rejäl ram tillverkad av aluminium. Materialet gör modellen extra lätt samtidigt som den nätta ramen gör att cykeln enkelt tar sig fram även i trängre utrymmen.

Tyvärr hittar vi ingen information gällande vad cykeln väger, men vi kan tänka oss att den ligger i medelklassen – det vill säga omkring 23 kg.

Sadeln kommer från välkända Selle Royal och är något smalare än vanligt. Höjden är justerbar för att passa just din längd och detsamma gäller cykelns styre.

Motor

För bästa möjliga stabilitet är motorn på Walleräng Tapper placerad i mitten vid vevpartiet. Detta ger dig en jämn tyngpunkt oavsett om du cyklar nedför eller uppför.

Själva motorn är en Shimano STEPS E8000 med en kapacitet på 250W, vilket är standard för dagens elcyklar. Motorn är faktiskt en av Shimanos lättaste och tystaste som ger en extra naturlig känsla under din cykeltur.

Walleräng Tapper är utrustad med ett försrklassigt växelsystem från Deore XT Di2. Modellen har 11 växlar, vilket är fler än samtliga testvinnare i denna sammanställning, och dessa justerar du enkelt via växelreglaget på cykelns styre.

Vad gäller assistanslägen kan du välja mellan tre stycken – Eco, Trail och Boost – där Eco ger dig längst batteritid.

Batteri

Walleräng Tapper har ett intelligent batteri med hög kapacitet på 504 Wh, alltså detsamma som vår Bäst i testet-vinnare. Batteriet är avtagbart för att kunna laddas inomhus.

Likt motorn är även batteriet placerat centralt på elcykeln – närmare bestämt på DownTube-röret. Den noggranna placringen bidrar till en extra behaglig cykelupplevelse med jämn tyngpunkt oavsett lutning.

Vi hittade ingen information laddningstiden för Walleräng Tappers batteri, men vi kan tänka oss att det rör sig om cirka 4 timmar för en fulladdning.

Bromsar

Likt övriga modeller i denna sammanställning har Walleräng Tapper både hand- och fotbroms, vilket ger dig bättre kontroll.

De högkvalitativa bromsarna, som är av modellen Shimano M600, har hydrauliska skivor, vilket ger en mer effektiv inbromsning. Samtidigt kräver de mindre underhåll jämfört med mekaniska bromsar.

Display

Walleräng Tapper är utrustad med en intelligent färddator vars display är monterad på styret. På displayen kan du enkelt följa sträcka, batteristatus och hastighet.

Via displayen kan du även justera assistansnivå samt justera elcykelns belysning, både fram och bak. Modellen är även utrustad med bluetooth.

Komfort och utrustning

Med en framgaffel från RockShox erbjuder Walleräng Tapper förstklassig dämpning. Detta i kombination med de rejäla däcken från Kenda gör att du utan problem kan köra både på plana och ojämna underlag.

På elcykelns WMS-plattformar fram och bak kan du enkelt klicka i och ur tillhörande WMS-korgar för bästa möjliga förvaring. Belysning har du både fram och bak och det integrerade kedjeskyddet minskar skaderisken.

  • Intelligent modell med förstklassigt elcykelsystem från Shimano.
  • 11 växlar ger dig en trevlig cykeltur, oavsett lutning.
  • God stötdämpning och rejäla däck gör Walleräng Tapper till en elcykel som klarar de flesta underlag.
  • I det dyraste laget.
  • Inte den bästa räckvidden, trots sitt höga pris.

7. Evobike Sport 8

Evobike Sport 8
    • Ram: Aluminium
    • Motor: Bafang 250W
    • Batteri: Samsung 18650 NiMnCo 10,4 Ah
    • Bromsar: Bak och fram
    • Antal växlar: 8 st
    • Sträcka per laddning: 35 – 60 km
    • Laddningstid: 4 – 6 h

Evobike Sport 8 har stått som vinnare i flera tester, dels på grund av dess prestanda, men också för sin prisvärdhet. Detta är en stabil elcykel i den lägre prisklassen som passar utmärkt för vardagscykling, till exempel till och från jobbet.

Trots sitt låga pris i jämförelse med andra elcyklar är Evobike Sport 8 utrustad med flera finesser. Modellen har dessutom en effektiv motor från Bafang, ett växelsystem från Shimano med 8 växlar och ett kvalitativt lithiumbatteri från Samsung.

Ram

Evobike Sport 8 har en klassisk design åt det sportigare hållet och en lättviktsram tillverkad av tålig hydroformad aluminium. Cykeln har en vikt på 22 kg, vilket gör den till den lättaste modellen i vår sammanställning.

Trots att detta är en relativt nätt cykelmodell ger den en stabil cykelupplevelse. Detta beror främst på att batteriet är lågt placerat på cykelramen, vilket ger en lägre tyngdpunkt.

En fördel med Evobike Sport 8 är att du enkelt kan ändra körställningen från sportigt läge till mer upprätt genom att justera styrstammen. Sadeln är av hög kvalitet och bidrar till en behaglig cykeltur.

Motor

Evobike Sport 8 är utrustad med en effektiv navmotor från Bafang som är monterad på bakhjulet. Motorn har en kapacitet på 250W, vilket är normalt för denna typ av cykel, och drivs av en trycksensor. Detta innebär att motorkraften ökar ju hårdare du trampar på pedalerna.

Elcykeln har ett avancerat utanpåliggande växelsystem med 8 växlar från Shimano Acera. I och med att systemet är placerat utanpå får du ett brett växelspann och ett lågt rullmotstånd. Byte av växel sker i samband med att du trampar.

Vad gäller motorassistans har Evobike Sport 8 fem olika lägen som gör det enkelt för dig att hitta en passande nivå för just din cykling.

Batteriet

Elcykelns batteri är uppbyggt av Samsung-celler och har en kapacitet på 36V (10,4 Ah). Batteriet har en låg placering i mitten av cykeln istället för vid pakethållaren, vilket ger en låg tyngdpunkt som förbättrar stabiliteten.

Den genomtänkta placeringen av batteriet gör det dessutom möjligt för dig att montera en barnstol på pakethållaren.

Trots att batteriet inte är det mest kraftfulla tar du dig ändå mellan 35 och 60 km på en laddning, beroende på hur mycket motorassistans du är i behov av. Att ladda batteriet tar mellan 4 – 6 timmar och du kan antingen ladda det på plats i cykeln eller ta av det för laddning inomhus.

Bromsar

Evobike Sport 8 har rejäla bromsar med hydrauliska skivor, både fram och bak. Denna bromstyp ger dig en mer effektiv inbromsning jämfört med vanliga, mekaniska handbromsar.

Display

På el-cykelns styre finns en LCD-display som ger dig information om sträcka, batteristatus och hastighet. Via displayen kan du även växla mellan cykelns fem olika assistanslägen och justera belysningen fram och bak.

Komfort och utrustning

Tyvärr saknar framgaffeln på Evobike Sport 8 dämpning, vilket gör att modellen inte lämpar sig för väldigt ojämna underlag. Däcken, som är av en smalare modell, är punkteringsfria och utrustade med reflexer.

Evobike Sport 8 har belysning både fram och bak samt en pakethållare som är fullt tillgänglig eftersom batteriet är monterat på ramen.

Något som är unikt för elcyklar från Evobike är att de kommer med en unik stöldskyddsmärkning som du kan koppla samman med dina personliga kontaktuppgifter. På så sätt blir det svårare för bedragare att sälja din stulna cykel.

  • Prisvärd elcykel som passar utmärkt för vardaglig pendling.
  • Genomtänkt placering av batteriet vid ramen ger extra stabilitet.
  • Unik stöldskyddsmärkning gör det svårt för bedragare att sälja stulna cyklar.
  • Något högljudd enligt kundrecensioner.
  • Saknar dämpning.

Innan du köper elcykel - Köpguide

Elcyklar är inte billiga, men de är väl värda pengarna. Eftersom detta dock är ett stort inköp är det viktigt att du planerar i förväg, till exempel genom att läsa på om hur elcyklar fungerar.

Nedan hittar du en detaljerad guide innehållande all information du behöver innan du bestämmer dig för att köpa en elcykel.

Vad är en elcykel?

En elcykel ser ut som en helt vanlig cykel, men det finns en viktig skillnad. Elcykeln är nämligen utrustad med en elektrisk motor som drivs av ett uppladdningsbart batteri.

När du cyklar på en elcykel trampar du som vanligt, men när det börjar bli tungt får du hjälp av motorn. På så sätt tar du dig fram enklare utan lika stor ansträngning. Med andra ord behöver du inte bli svettig när du cyklar till jobbet.

Maximal hastighet för elcykeln är 25 km/h. Cyklar du snabbare än så kommer motorn att stänga av sig.

Olika typer av elcyklar

Innan vi går in på hur elcyklar fungerar rent tekniskt ska vi titta närmare på fyra vanliga elcykelmodeller som kan vara bra att känna till. På så sätt kan du enklare hitta en modell som passar just dina behov.

Klassisk elcykel

Detta är den vanligaste formen av elcykel som ser ut som en traditionell dam- eller herrcykel. Batteriet brukar vara monterat baktill och motorn på framhjulet. Modellen har ett bekvämt säte och kommer ofta med bekvämligheter som pakethållare och fotbroms.

En klassisk elcykel passar om du…

  • Vill ta dig från punkt A till punkt B på ett bekvämt sätt.
  • Främst cyklar på asfalt.
  • Inte planerar att åka i kuperad terräng (då stötdämpning sällan medföljer).

Elhybrid

Elhybriden är en sportigare och nättare variant av en klassisk elcykel. Modellen har en lätt framåtlutad körställning, smala däck och många olika växlar.

Cykeln har en bra tyngdpunkt eftersom motorn vanligtvis är monterad i mitten. Detta i kombination med de smala hjulen gör det möjligt för dig att komma upp i en hög hastighet. Samtidigt kommer du längre på färre laddningar.

Elhybriden passar dig som…

  • Har en aktiv livsstil och cyklar som träning.
  • Vill kunna cykla på varierande underlag (modellen har ofta en dämpare framtill).
  • Både vill kunna träna och cykla till jobbet.

Elmountainbike

En elmountainbike är en cykel anpassad för tuffare terräng med både leriga och ojämna underlag, till exempel skogsvägar och stigar. Detta eftersom modellen är utrustad med flera växlar, rejäla däck, en mittenmotor för god stabilitet samt stötdämpare både fram och bak.

En elmountainbike är något för dig som…

  • Vill kunna cykla i kuperad terräng på ojämna underlag.
  • Främst kommer att använda cykeln i träningssyfte.

Lastcykel med el

En el-lastcykel är en två- eller trehjulig cykelmodell med ett lastutrymme framtill. I detta lastutrymme kan du köra matkassar, barn, paket eller andra prylar du behöver förflytta. Den passar dessutom utmärkt som ett hjälpmedel på arbetsplatsen.

El-lastcykeln passar dig som…

  • Vill kunna storhandla utan att ta bilen.
  • Har barn och vill kunna köra dem till och från förskolan.
  • Letar efter ett bra hjälpmedel till arbetsplatsen.

Elcykelns motor

Det som skiljer elcykeln från andra cyklar är dess motor. Motorns kapacitet kan skilja sig en hel del beroende på modell, där en kraftigare motor självklart innebär ett högre pris.

Elcykelns motor kan dessutom drivas av olika system som kan påverka din upplevelse. Nedan ska vi titta närmare på elcykelns motor och hur den fungerar.

Placering av motor

Något som är viktigt att ta hänsyn till i valet av elcykel är motorns placering. Den påverkar nämligen cykelns tungpunkt och därmed även dess effektivitet. Motorn kan vara placerad på tre olika ställen: på framhjulet, i vevpartiet och på bakhjulet.

  • Framhjul. Vanligtvis väljer tillverkare att placera motorn på elcykelns framhjul, vilket ger cykeln tvåhjulsdrift. Detta är ett billigt tillvägagångssätt, men samtidigt kan en motor placerad på framhjulet försämra cykelns kapacitet i uppförsabackar.
  • Vevparti (mitten). Dyrare modeller brukar ha motorn placerad i mitten av cykeln, alltså på vevpartiet. Detta gör cykeln mer stabil samtidigt som motorn kan utnyttja växlarna för att prestera bättre i lutningar.
  • Bakhjul. Det finns elcyklar som har motorn monterad på bakhjulet. Detta är dock något att se upp med eftersom cykeln kan bli extra baktung, framför allt om även batteriet också är monterat på bakhjulet.

Rörelse- och kraftsensor

Själva motorn kan drivas av två olika system: en rörelsesensor eller kraftsensor. Nedan ska vi titta närmare på hur dessa fungerar.

  • Rörelsesensor (trampgivare). Denna sensor hjälper motorn att känna av din hastighet, det vill säga hur fort du trampar på pedalerna. Här behöver du alltså bara trampa på utan någon större kraftansträngning för att motorn ska leverera effekt.
  • Kraftsensor (Torque sensor). Har elcykeln en kraftsensor styrs motorn av hur hårt du trampar på pedalerna. Ju mer du trampar, desto mer kraft ger du motorn. Detta är lite jobbigare för dig, men samtidigt får du en mer naturlig upplevelse.

Elcykelns batteri

Elcykelns batteri brukar antingen vara placerat på bakhjulet vid pakethållaren eller under cykelsadeln. Om elcykelns motor är placerad i vevpartiet är det inte ovanligt att batteriet är integrerat i underröret på cykelramen, vilket ger en extra stilren design.

När det gäller batteriets kapacitet är det antalet wattimmar (Wh), det vill säga den mängd energi som finns lagrad i batteriet, du ska titta närmare på.

Fler wattimmar ger i regel en högre prestanda, vilket också innebär en längre körsträcka. Eftersom du inte behöver ladda batteriet lika ofta kommer det dessutom att hålla längre.

Normalt sett drivs dagens elcyklar av lithiumbatterier med en kapacitet på omkring 400 wattimmar. Dessa batterier är kraftfulla samtidigt som de kräver lite underhåll.

Olika elcyklar har olika kapacitet, vilket innebär att batteritiden varierar beroende på modell. Samtidigt påverkar även elcykelns last batteritiden. En tyngre last kräver trots allt mer motoreffekt.

Laddning av batterier

De allra flesta elcyklar har avtagbara batterier, vilket innebär att du kan ladda det inomhus. Hur lång laddningstiden är varierar beroende på modell, men ligger i snitt omkring 4 timmar.

Alla batterier blir slitna med tiden och det gäller även batterier på elcyklar. Hur länge batteriet håller beror på hur ofta du laddar det eftersom fler laddningar innebär större slitage. Naturligtvis kan du byta ut batterierna om de börjar bli dåliga.

Tips! Genom att enbart utnyttja elcykelns motor när du faktiskt behöver det (till exempel i uppförsbackar) kan du spara på batteriet och förlänga dess livslängd.

Hastighet med elcykel

Enligt lag får en elcykel inte gå snabbare än 25 km/h. Kör du snabbare än så kommer motorn att kopplas bort automatiskt. Visst kan du cykla fortare, men då måste du göra det med egen kraft.

Om du har en elcykel som går snabbare än 25 km/h räknas detta som en moped klass II, vilket därmed kräver minst ett mopedkörkort.

Det finns elcyklar som är utrustade med så kallad gå-assistans. Detta är en funktion som hjälper dig att leda cykeln i promenadtakt. Här ligger maxhastigheten på 6 km/h.

Växlar på elcykel

De allra flesta elcyklar är utrustade med olika växlar som kan underlätta cykelfärden. Även om motorn kan hjälpa dig när det blir tungt måste du själv stå för stor del av trampningen.

Det vanligaste växelsystemet på dagens elcyklar är det som ligger utanpå vid bakhjulet. Mer moderna modeller brukar vara utrustade med avancerade integrerade navväxlar som inte kräver i närheten lika mycket underhåll som ett utanpåliggande växelsystem.

Det finns modeller som bara har en växel, men vi rekommenderar elcyklar som har minst 7 växlar. På så sätt kan du anpassa växlarna efter lutning och underlag för att få en behaglig cykelfärd. Om du bara cyklar då och då och inte vill spendera allt för mycket pengar kan det dock räcka med en treväxlad modell.

Tänk på! Elcyklar vars motor är monterad i mitten, alltså i vevpartiet, kan ha elstyrda växlar. Skulle batteriet dö kan du inte ändra växel från den du senast valt till dess att du laddat batteriet.

Bromsar

Elcyklar är utrustade med flera olika bromsar. De har dels en handbroms och en fotbroms, men även en motorbroms som stänger av motorn automatiskt när den överstiger den tillåtna hastigheten.

  • Handbroms. Elcykelns handbroms kan antingen ha hydrauliska eller mekaniska skivor. Hydrauliska skivor är att föredra eftersom dessa ger dig mer känsla i bromsningen. Trots att dessa bromsar gör elcykeln lite dyrare får du bättre bromseffekt oavsett väder samtidigt som de inte kräver lika mycket underhåll som bromsar med mekaniska skivor.
  • Fotbroms. Fotbromsar (navbromsar) gör att du kan bromsa genom att trycka pedalerna bakåt. Många cyklister uppskattar denna typ av broms, men den finns inte på alla elcyklar. En nackdel är dock att fotbromsar kan försvåra bromsningen om pedalerna är i fel läge, vilket kan vara farligt i vägkorsningar.
  • Motorbroms. Motorbromsen är som tidigare nämnt en broms som aktiveras automatiskt när motorn når maximal hastighet, det vill säga 25 km/h. Då kommer motorn att stängas av och du kommer enbart att kunna styra hastigheten med fysisk kraft.

5 tips innan du väljer elcykel

Nedan ger vi dig en snabb checklista gällande vad du ska tänka på inför ditt köp av elcykel.

  1. Välj en passande modell. Jämför olika elcykelmodeller för att hitta en som passar just dina behov. Om du till exempel enbart ska cykla till och från jobbet kan det räcka med en klassisk modell. Vill du kombinera vardaglig cykling med träning kan en elhybrid passa bättre.
  2. Fundera över antalet växlar. Ju fler växlar, desto dyrare cykel. Experter rekommenderar modeller med minst sju växlar, men ska du enbart cykla i vardagen på plana underlag kan det räcka med tre.
  3. Provcykla i butik. Om du hittat en modell du gillar kan du alltid besöka en återförsäljare. Där kan du titta närmare på cykeln och även provcykla den.
  4. Dela elcykeln med andra. Ska du dela elcykeln med någon annan bör ni välja modell efter den som är kortast. Väljer ni en för stor modell kan den upplevas som klumpig av den kortare personen. En längre person kan dock oftast justera sadeln för att få en passande höjd.
  5. Ta hand om din cykel. Genom att ta väl hand om din elcykel kan du förlänga dess livslängd. Tänkt till exempel på att inte överanstränga motorn samt att inte ladda batteriet allt för ofta.

Källor

Här kan du se vilka källor vi utgått ifrån i vår sammanställning av elcyklar.

M3.idg.se

M3 från IDG kallar sig själva för Sveriges största prylsajt, och med all rätt. Det är här är helt rätt ställe för dig som är intresserad av allt ifrån teknik, elektronik och innovation till motorsport och gaming.

M3 har testat ett flertal av de elcyklar som ingår i vår sammanställning. Nedan kan du se deras omdömen.

Harlem E-Go: Cykelnmodellen får höga poäng för sin kraftfull motor och komfortabla sadel, men också cykelns snygga design. M3 menar dock att accelerationen inte är den snabbaste och att motorn är ganska högljudd. Totalbetyget landar på 4 av 5.

Expertomdöme om Harlem E-Go – 2021-04-19.

Razer E-Go: M3 menar att det är ”så här en elcykel ska vara”. Modellen hyllas dels för sin låga vikt, men också för sin växellåda och väldisponerade kraft. Den kan emellertid upplevas som en aning stötig och instabil.

Expertomdöme om Razer E-Go – 2020-06-18.

Merida eOne-Forty 4000: Denna mountainbike-modell får full pott av M3 vad gäller betyg. Recensenten menar att det faktiskt är en av de elcyklar de haft allra roligast med. eOne-Forty 4000 accelererar snabbt, klarar uppförsbackar utan problem och är stabil att köra. Minuspoäng ges dock för det höga priset och den obekväma sadeln.

Expertomdöme om Merida eOne-Forty 4000 – 2020-06-24.

Merida eSpresso 300 EQ: Även denna elcykel får 5 av 5 i betyg av M3 som menar att modellen håller hög kvalitet rakt igenom. Den är behaglig att cykla på, har flera smarta funktioner och dessutom medföljer både lås och pakethållare. Den något begränsade utväxlingen och den relativt höga vikten är de enda nackdelarna M3 kan komma på.

Expertomdöme om Merida eSpresso 300 EQ – 2019-04-17.

Batavus Torino E-go+: Enligt M3 kan Torino vara den perfekta cykeln för dig som vill komma igång utan att behöva anstränga dig det minsta. Torino har nämligen en pigg motor, välfungerande växlar och en skön sadel. M3 ger den dock några minuspoäng för att den ofta kan ge känslan av att trampa luft. Slutbetyget blir 4 av 5.

Expertomdöme om Batavus Torino E-go+ – 2020-06-18.

Testfakta.se

Testfakta är Sveriges största aktör som genom oberoende produkttester och journalistik hjälper konsumenter att fatta bättre köpbeslut.

Batavus Torino E-go+ ingår i Testfaktas laboratorietest av elcyklar där den får höga betyg för konstruktion och kvalitet. Dess bromsar drar dock ner totalbetyget som landar på 3,1 av 5.

Sammanfattat test av Testfakata.se.

Aftonbladet.se

Aftonbladet är en av Sveriges största tidningar som på senare tid även utför egna tester av diverse produkter, bland annat elcyklar.

I Aftonbladets stora test av elcyklar prisas Walleräng Tapper för sin höga kvalitet, stabilitet och funktionalitet. Aftonbladet beskriver modellen som ”en cykel med extra allt”, men att det också är en riktig dyrgrip. Inte för alla med andra ord.

Webbadress till testet: 

  • https://www.aftonbladet.se/tester/a/Vbgxzr/basta-elcykeln-2019-betyg-pa-24-modeller

Liknande tester

löpband

Löpband - 3 modeller i test

Crosstrainer test

Crosstrainer – 4 modeller i testet.

bäst i test resväska

Resväska test - 4 testade modeller

tält test

Tält test: 6 testade modeller

liggunderlag test

Liggunderlag test - 4 modeller

stormkök test

Stormkök test - 3 testade modeller

Sovsäck test

Sovsäckar test - 3 modeller i testet

bästa yogamattan

Mattor för alla yogaformer.

padelrack test

Padelrack test - 7 padelrack med högst betyg

träningsklocka test

Träningsklocka test - 3 modeller i testet

Aktivitetsarmband test

Aktivitetsarmband test - 4 modeller i testet

Jämför specifikationer

Nedan kan du se testvinnarna i vår jämförelse. Du kan scrolla i sidled för att se alla vinnare.

Produkter

1
2
3

Specifikationer

Batavus Harlem E-Go

Batavus Razer E-Go

Merida eOne-Forty 4000

Merida eSpresso 300 EQ

Batavus Torino E-go+

Walleräng Tapper

Evobike Sport 8

Betyg
Vikt:22 kg20,1 kg22,43 kg23 kg26 kg-22 kg
Ram:AluminiumAluminiumAluminiumAluminiumAluminiumAluminiumAluminium
Motor:Yamaha PWYamaha PWShimano STEPS E7000Shimano Steps E5000Ananda E-motionShimano Steps E8000Bafang 250W
Batteri:Yamaha Li-ION 400WhYamaha Li-ION 400WhShimano E8035, 504WhShimano E8010 504 WhEGO Emotion Smart, 418 WhShimano Steps BT8010, 504 WhSamsung 18650 NiMnCo 10,4 Ah
Antal växlar:7 st7 st10 st9 st7 st11 st8 st
Dämpning:NejNejJaJaNejJaNej
Bromsar:ShimanoShimanoShimano MT-420Shimano MT-200ShimanoShimano M600Shimano M600
Bromstyp:HydrauliskHydrauliskSkivbromsHydrauliskHydrauliskHydrauliskHydraulisk
Bakbroms:JaJaJaJaJaJaJa
Frambroms:JaJaJaJaJaJaJa
Växelreglage:Shimano Nexus 7Shimano Nexus 7Shimano DeoreShimano AltusRapidfireShimano NexusDeore XT Di2Shimano Acera
Sensor:TrycksensorTrycksensorUppgift saknasRörelsesensorRörelsesensorRörelsesensorTrycksensor
Gå-assistans:JaJaJaJaJaJaJa
Sträcka per laddning:40 - 70 km40 - 80 km50 - 80 km50 – 130 km40 – 80 kmUpp till 100 km35 – 60 km
Laddningstid:4 - 6 h4 - 6 h5 h3 – 4 h 4 – 6 hca 4 h4 – 6 h
Belysning:Ja, fram och bakJa, fram och bakNejJa, fram och bakJa, fram och bakJa, fram och bakJa, fram och bak
Pakethållare:JaJaNejJaJaJaJa

Vanliga frågor och svar

En elcykel ser ut som en vanlig cykel, men är utrustad med en elektrisk motor som drivs av ett uppladdningsbart batteri. Du cyklar precis som vanligt, men när det börjar bli tungt – till exempel i uppförsbackar – kan du ta hjälp av motorassistansens olika lägen.

Enligt lag får en elcykel inte gå snabbare än 25 km/h. Kommer du upp i denna hastighet med hjälp av motorn kommer den att stängas av automatiskt.

Självklart kan du dock cykla snabbare än så, men då får du trampa på utan motorassistans.

Att åka på en trimmad elcykel är olagligt och kan vara livsfarligt för dig när du vistas i trafiken. Ramen, däcken och bromsarna är nämligen inte byggda för hastigheter över 25 km/h.

Om du vill köpa en begagnad elcykel bör du kontrollera att den inte är trimmad innan du genomför köpet.

Vilken elcykel som passar dig beror dels på hur du cyklar, vart du cyklar samt hur mycket du har råd att betala.

Ska du enbart pendla korta sträckor till och från jobbet kan det räcka med en något billigare elcykel av klassisk modell. Om du däremot cyklar som träningsform och vill kunna cykla i svårare terräng kan en sportigare modell med grövre däck passa bättre.

En elcykel kan kosta allt ifrån 4 000 kronor upp till 40 000 kronor. Ju högre motor- och batterikapacitet elcykeln har, desto dyrare blir prislappen.

Vad gäller kostnaden för att köra en elcykel kostar ett full laddat batteri ungefär en krona. Beroende på hur många mil du kör på varje laddning kan du räkna ut milkostnaden. Kör du exempelvis 4 mil på en laddning kostar varje mil 25 öre.

Innan du köper en elcykel bör du fundera över följande:

  • Körsträcka. Fundera över hur långt du planerar att cykla och välj batterikapacitet därefter.
  • Storlek. Välj en cykel anpassad för din längd för bästa körupplevelse.
  • Lutningar. Kommer du att köra mycket i backar? Då kan cykel med mittmotor vara att rekommendera eftersom den är starkare.
  • Underlag. Bra stötdämpning är viktigt om du kommer att cykla på ojämna underlag, till exempel grusvägar.
  • Växlar. Välj en elcykel med minst 7 växlar om du ska cykla i varierad terräng. Ska du enbart köra kortare sträckor i statsmiljö kan det räcka med en 3-växlad modell.

Hjälpte det här testet om Elcykel dig?

5 Röster, Genomsnitt: 5.0/5
Skriv recension

Dela testet

Liknande tester

löpband

Löpband - 3 modeller i test

Crosstrainer test

Crosstrainer – 4 modeller i testet.

bäst i test resväska

Resväska test - 4 testade modeller

Vill du få exklusiva uppdateringar?

  1. Batavus Harlem E-Go

    Bästa herrcykeln
  2. Batavus Razer E-Go

    Bästa damcykeln
  3. Merida eOne-Forty 4000

    Merida eOne-Forty 4000

    Bästa mountainbike

Vanliga frågor och svar

En elcykel ser ut som en vanlig cykel, men är utrustad med en elektrisk motor som drivs av ett uppladdningsbart batteri. Du cyklar precis som vanligt, men när det börjar bli tungt – till exempel i uppförsbackar – kan du ta hjälp av motorassistansens olika lägen.

Enligt lag får en elcykel inte gå snabbare än 25 km/h. Kommer du upp i denna hastighet med hjälp av motorn kommer den att stängas av automatiskt.

Självklart kan du dock cykla snabbare än så, men då får du trampa på utan motorassistans.

Att åka på en trimmad elcykel är olagligt och kan vara livsfarligt för dig när du vistas i trafiken. Ramen, däcken och bromsarna är nämligen inte byggda för hastigheter över 25 km/h.

Om du vill köpa en begagnad elcykel bör du kontrollera att den inte är trimmad innan du genomför köpet.

Vilken elcykel som passar dig beror dels på hur du cyklar, vart du cyklar samt hur mycket du har råd att betala.

Ska du enbart pendla korta sträckor till och från jobbet kan det räcka med en något billigare elcykel av klassisk modell. Om du däremot cyklar som träningsform och vill kunna cykla i svårare terräng kan en sportigare modell med grövre däck passa bättre.

En elcykel kan kosta allt ifrån 4 000 kronor upp till 40 000 kronor. Ju högre motor- och batterikapacitet elcykeln har, desto dyrare blir prislappen.

Vad gäller kostnaden för att köra en elcykel kostar ett full laddat batteri ungefär en krona. Beroende på hur många mil du kör på varje laddning kan du räkna ut milkostnaden. Kör du exempelvis 4 mil på en laddning kostar varje mil 25 öre.

Innan du köper en elcykel bör du fundera över följande:

  • Körsträcka. Fundera över hur långt du planerar att cykla och välj batterikapacitet därefter.
  • Storlek. Välj en cykel anpassad för din längd för bästa körupplevelse.
  • Lutningar. Kommer du att köra mycket i backar? Då kan cykel med mittmotor vara att rekommendera eftersom den är starkare.
  • Underlag. Bra stötdämpning är viktigt om du kommer att cykla på ojämna underlag, till exempel grusvägar.
  • Växlar. Välj en elcykel med minst 7 växlar om du ska cykla i varierad terräng. Ska du enbart köra kortare sträckor i statsmiljö kan det räcka med en 3-växlad modell.