+ Visa innehåll
Information om affiliatelänkar

Vilken elcykel är bäst i test 2023?

Baserat på expertbetyg och kundomdömen har vi utsett Batavus Harlem E-Go till bästa herrcykeln och Batavus Razer E-Go till bästa damcykeln 2022. Detta är högkvalitativa och rejäla elcyklar med lång räckvidd och kort laddningstid. Nedan kan du läsa mer om andra elcyklar som utsetts till testvinnare och jämföra deras specifikationer.

Information om affiliatelänkar
Välj produkter att jämföra

Sortera efter

1
Markera
batavus_harlem
award-icon

Batavus Harlem E-Go 2022

Specifikationer
award-icon
  • Kraftfull mittmotor
  • Fullt utrustad
  • Läcker design
Vikt:19,2 kg
Ram:Aluminium
Motor:Bosch
Batteri:Bosch Power Pack 400Wh
Antal växlar:7 st
Dämpning:Nej
Bromsar:Tektro
Bromstyp:Skivbroms
Bakbroms:Ja
Frambroms:Ja
Växelreglage:Shimano Nexus 7
Sensor:Trycksensor
Gå-assistans:Ja
Sträcka per laddning:40 - 80 km
Laddningstid:4 - 6 h
Belysning:Ja, fram och bak
Pakethållare:Ja
Bästa damcykeln
2
Markera

Batavus Razer E-Go

Specifikationer
  • Kraftfull motor
  • Liten och nätt
  • Utmärkt växelsystem
Vikt:20,1 kg
Ram:Aluminium
Motor:Yamaha PW
Batteri:Yamaha Li-ION 400Wh
Antal växlar:7 st
Dämpning:Nej
Bromsar:Shimano
Bromstyp:Hydraulisk
Bakbroms:Ja
Frambroms:Ja
Växelreglage:Shimano Nexus 7
Sensor:Trycksensor
Gå-assistans:Ja
Sträcka per laddning:40 - 80 km
Laddningstid:4 - 6 h
Belysning:Ja, fram och bak
Pakethållare:Ja
Mest prisvärd
3
Markera
Lifebike C-Mute Uni G8

Lifebike C-Mute Uni G8

Specifikationer
  • Bekväm körställning
  • Bra växlar
  • Ger dig mycket för pengarna
Vikt:23 kg
Ram:Aluminium
Motor:Bafang
Batteri:Samsung 36V 14Ah 504WH
Antal växlar:9 st
Dämpning:Nej
Bromsar:Uppgift saknas
Bromstyp:Hydrauliska skivbromsar
Bakbroms:Ja
Frambroms:Ja
Växelreglage:Shimano Acera
Sensor:Uppgift saknas
Gå-assistans:Ja
Sträcka per laddning:50 - 80 km
Laddningstid:6 h
Belysning:Ja, fram och bak
Pakethållare:Ja
Avatar for Marcello Rongione av Marcello Rongione Senast uppdaterad : Jan 11, 2023

Det här testet har fått betyget:

18 Röster, Genomsnitt: 4.9/5

En elcykel är vanlig cykel som är utrustad med en elektrisk motor som du laddar upp med ett batteri.

När pedalerna rör sig förstärker motorn cyklistens trampkraft, vilket gör det enklare att ta sig fram.

Elcyklar är ett populärt alternativ till vanliga cyklar, framför allt eftersom de inte kräver lika mycket kraftansträngning. De är dessutom mycket smidiga och miljövänliga fordon som håller länge.

Att välja en bra elcykel kan kännas som en svår uppgift. Du ska dels ta hänsyn till laddningstid, räckvidd, växlar och såklart – pris. Med tanke på att elcyklar kostar en del bör du planera ditt köp noggrant.

För att göra det enklare för dig att hitta en passande modell har vi granskat kundernas betyg och experternas recensioner. På så sätt har vi lyckats välja ut åtta elcyklar som fått bättre betyg än andra. De modeller som ingår i vår sammanställning är:

  1. Harlem E-Go 2022 – Bästa herrcykeln
  2. Batavus Razer E-Go – Bästa damcykeln
  3. Lifebike C-Mute Uni G8 – Mest prisvärd
  4. Fitnord Ava 500 – Bäst för pendling
  5. Winora Tria 8 – Bäst för allroundbruk
  6. Merida eSpresso 300 EQ – Vi rekommenderar
  7. Batavus Torino E-go+
  8. Evobike Sport 8

Lite längre ner på sidan hittar du vår detaljerade köpguide som vi rekommenderar att du läser igenom. På så sätt kan du enklare hitta en elcykel som passar just dina behov.

Hur vi gjorde jämförelsen

Eftersom en elcykel kan vara ett stort inköp är det viktigt att du vet vad du faktiskt köper. För att göra det enklare för dig att hitta en bra modell har vi granskat experternas tester, men också tittat på användarnas egna omdömen. På så sätt har vi lyckats sålla bort de cyklar som inte riktigt håller måttet.

Efter att ha valt ut de elcyklar som ingår i vår sammanställning har vi bedömt varje modell individuellt. Här har vi tittat extra noga på kriterier vi själva tycker är viktiga, bland annat:

  • Pris
  • Vikt och storlek
  • Design
  • Material
  • Motor
  • Batterikapacitet
  • Laddningstid
  • Komfort
  • Extra utrustning

Testvinnare - Elcykel

Visa alla produkter

1. Batavus Harlem E-Go 2022

- Bästa herrcykeln

  • Ram: Aluminium
  • Motor: Bosch
  • Batteri: Bosch Power Pack 400Wh
  • Bromsar: Fram och bak
  • Antal växlar: 7 st
  • Sträcka per laddning: 40 – 80 km
  • Laddningstid: 4 – 6 h
Elcykel test
batavus_harlem
batavus_harlem
batavus_harlem

Rekommenderad butik:
  • Fri frakt vid köp över 1000 kr
  • 30 dagar öppet köp
BatBike
  • Snabb och bra service
  • Konkurenskraftiga priser
  • Fri frakt över 800 kr
country-flag

Priserna visas i SEK.

Elcykelkompaniet
  • Experter på elcykel
  • Sveriges största sortiment
  • Kundnöjdhet på fokus
country-flag

Priserna visas i SEK.

I samarbete med pris-logo

Batavus Harlem E-Go 2022 är en elcykel av herrmodell som är mycket lik dammodellen Razer E-Go, både sett till utseende och egenskaper. Även här får du en kraftfull mittmotor som utan problem hjälper dig upp för brantare backar och hydrauliska bromsar som enkelt får stopp på ekipaget.

Harlem E-Go kommer fullt utrustad med pakethållare både fram och bak, vilket förstås är en uppskattad finess eftersom du kan ha lite mer packning.

Elcykel Batavus Harlem Bosch

Läcker design och 19,2 kg lätt

Harlem E-Go har en sportig design där du – precis som med Razer E-Go – sitter mer framåtlutad än upprätt. Elcykeln kommer i en läcker, mattsvart färg med blanka detaljer som i kombination med den slimmade aluminiumramen får den att kännas riktigt lyxig.

Även detta är en relativt lättviktig elcykel – den väger nämligen bara 19,2 kg (exklusive batteri). Det gör att du kan bära cykeln kortare sträckor utan problem.

Däcken är smala och nätta, vilket kan få cykeln att kännas en aning instabil och att däcken inte får lika bra fäste. Då Harlem E-Go dessutom är odämpad är den inte optimal att köra med på ojämna underlag.

Mittmotor med rejäl kraft

Harlem E-Go har en mittenmotor från Bosch som ger en central tyngdpunkt. Jämfört med många andra elcykelmotorer på marknaden är den här mycket kraftfull, vilket helt klart känns under cykelturen.

Motorn ger utmärkt assistans, även i backar, och några fördröjningar av kraften är det inte tal om. Däremot kan du behöva trampa på ganska ordentligt på raksträckorna eftersom Harlem kan kännas lite trög i pedalerna.

Även om detta kanske inte är den piggaste elcykeln på marknaden ger dess trycksensor dig kraft när du behöver det, även i brantare uppförsbackar. Det enda du behöver göra är att växla ner.

Med Harlem E-Go kan du välja mellan fyra olika assistansnivåer beroende på hur mycket hjälp du behöver. Här finns även WalkAssistant som ger dig lite extra kraft när du leder cykeln.

Växelsystemet är av typen Shimano Nexus och här finns sju växlar att välja mellan. Både användare och experter uppger att växlarna fungerar bra, men att du måste planera växlingen noggrant.

Bra för vardagspendling

I och med att Harlem E-Go är en relativt lättviktig elcykel med en nätt design passar den utmärkt för vardagspendling. De smala däcken gör den enkel att manövrera i stadstrafik och den framåtlutade sittställningen får den att kännas extra sportig.

Ytterligare en anledning till varför Harlem passar bäst som pendlingscykel är på grund av dess räckvidd som är ganska kort – mellan 40 och 80 km, beroende på hur mycket assistans du behöver.

Vad gäller batteriet är det av typen Bosch Power Pack 400Wh och har en laddningstid på 4 timmar. Du kan självklart ta av det och ladda det inomhus med den medföljande laddaren.

Hög komfort och fullt utrustad

Något både användare och experter är överens om är att Harlem E-Go är en riktigt skön elcykel. Styret ger ett bra grepp och den breda och justerbara sadeln från Selle Royal är behaglig att sitta på, även under längre cykelturer.

I övrigt kommer Harlem E-Go fullt utrustad – den har både ramlås, belysning fram och bak samt skärmar. Som tidigare nämnt även pakethållare både fram och bak, och precis som Razer E-Go är de utrustade med fästen för Racktime-systemet. Detta innebär att du kan köpa till och klicka dit olika tillbehör efter behov.

På styret finns även en digital display som visar hastighet och batterinivå. Det är även här du ställer in önskad assistansnivå.

Slutomdöme

Om du är ute efter en lite sportigare elcykel för vardagspendling kan 2022 års modell av Harlem E-Go vara något för dig. Med en kraftfull motor, hydrauliska bromsar, sju växlar, smala däck och en vikt på bara 19,2 kg är Harlem idealisk för stadstrafik.

Harlem E-Go är dessutom en riktigt läcker elcykel i mattsvart med blanka detaljer. Den kommer fullt utrustad med både skärmar, belysning och pakethållare med Racktime-system – både fram och bak.

De enda nackdelarna med Harlem E-Go är att den kan vara lite trög på långa raksträckor och att de smala däcken kan göra cykelturen en aning vinglig. I övrigt är det helt klart en elcykel värd sin prislapp.

  • Läcker design i mattsvart och fullt utrustad med skärmar, belysning och pakethållare.
  • Väger bara 19,2 kg och därmed enkel att bära kortare sträckor.
  • Mittmotor från Bosch ger central tyngdpunkt och kraft när du behöver den.
  • Hög komfort med justerbar sadel från Selle Royal och böjt styre.
  • Trög på raksträckor.
  • Smala däck kan få cykeln att kännas lite vinglig.

2. Batavus Razer E-Go

- Bästa damcykeln

  • Ram: Aluminium
  • Motor: Yamaha PW
  • Batteri: Yamaha Li-ION 400Wh
  • Bromsar: Fram och bak
  • Antal växlar: 7 st
  • Sträcka per laddning: 40 – 80 km
  • Laddningstid: 4 – 6 h
Batavus Razer E-Go Dam
Batavus Razer E-Go Dam
Batavus Razer E-Go Dam
Batavus Razer E-Go Dam
Batavus Razer E-Go Dam

Rekommenderad butik:
  • Fri frakt vid köp över 1000 kr
  • 30 dagar öppet köp
Elcykelvaruhuset
  • Fri frakt vid köp > 1000kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Faktura 0kr upp till 30 dagar
country-flag

Priserna visas i SEK.

BatBike
  • Snabb och bra service
  • Konkurenskraftiga priser
  • Fri frakt över 800 kr
country-flag

Priserna visas i SEK.

I samarbete med pris-logo

Batavus Razer E-Go är en elegant och kraftfull damelcykel som bjuder på kvalitet från början till slut. Den nätta och sportiga designen i kombination med vikten på drygt 20 kg gör detta till en riktig pendlarfavorit.

De hydrauliska bromsarna från Shimano gör det enkelt att få stopp på cykeln när det går lite för fort och kräver knappt något underhåll. Den har dessutom extra tunna däck för att vara enkel att manövrera i innerstaden.

Experter såväl som användare ger cykeln höga betyg, framför allt för dess växelsystem och storlek som gör den enkel att bära upp för trappen eller in i hissen. Om du är ute efter en allsidig och behaglig elcykel som inte tar upp för mycket plats kan Batavus Razer E-Go vara den perfekta modellen för dig.

Liten och nätt – men utan dämpning

En av anledningarna till att Batavus Razer E-Go är så omtyckt – framför allt av vardagspendlare – är dess nätta konstruktion.

Ramen, som är tillverkad av lättviktig aluminium, och de nätta däcken gör att denna elcykel bara väger strax över 20 kg. Det är alltså inga större bekymmer att slänga upp Batavus Razer E-Go på axeln och bära upp den i trappen.

En annan fördel med de nätta däcken är att cykeln blir extra enkel att manövrera, vilket kan vara värdefullt i storstaden. Det finns dock en nackdel med de smala däcken och det är att de gör cykeln extra vinglig.

Som tur är har Batavus Razer E-Go en sportigare design där du sitter mer framåtlutad än på en traditionell damcykel. Detta gör den betydligt enklare att kontrollera – åtminstone på jämna underlag.

På ojämna underlag presterar elcykeln desto sämre eftersom den helt och hållet saknar stötdämpning. Detta i kombination med de smala däcken gör att Batavus Razer E-Go kan upplevas som en aning stötig och stum.

Välbalanserad mittmotor

Batavus Razer E-Go är utrustad med en kraftfull Yamaha-motor som är placerad i mitten av cykeln. Den centrala tyngdpunkten gör elcykeln extra balanserad och motorns unika torque-sensor ger dig precis så mycket kraft du behöver – även i de brantaste uppförsbackarna.

Den enda situationen då motorn inte riktigt håller måttet är på långa landsvägar där man ligger i maximal hastighet (25 km/h) under en längre period. Då blir pedalerna nämligen en aning tröga.

Vad gäller växlar har Batavus Razer E-Go sju stycken. Själva växelsystemet är av typen Shimano Nexus 7 och är inkapslat för att inte utsättas för väder och vind. Detta är förstås perfekt för dig som cyklar året om.

Bra räckvidd, trots litet batteri

Det är inte bara elcykelns konstruktion som är liten och nätt – även batteriet i Batavus Razer E-Go är av en mindre variant. Batteriet är av typen Yamaha Li-ION och har en kapacitet på 400 Wh, vilket motsvarar 11 Ah.

På en fulladdning (som tar mellan 4 och 6 timmar) tar du dig mellan 40 – 80 km, beroende på hur mycket du utnyttjar assistansen. Här kan du nämligen välja mellan fyra olika assistansnivåer, inklusive Walk-assistans.

Även om räckvidden är något kortare jämfört med liknande cykelmodeller tar du dig ändå till och från jobbet utan problem. Du kan förstås även ta av och ladda batterierna på jobbet med hjälp av den medföljande batteriladdaren.

Hydrauliska bromsar från Shimano

Vad gäller bromsarna har Batavus Razer E-Go hydrauliska skivbromsar från Shimano som ser till att du snabbt får stopp på cykeln vid behov. Med hydrauliska bromsar förstärks pedaltrycket med hjälp av en hydraulisk pump som drivs av cykelns motor. Detta gör att du inte enbart behöver bromsa med muskelkraft.

Både användare och experter menar att bromsarna fungerar mycket bra. De uppskattar även att bromsarna knappt kräver något underhåll.

Övriga finesser

Batavus Razer E-Go är fullt utrustad med skärmar, belysning (både fram och bak) samt en digital Yamaha-display med vilken du enkelt justerar assistansnivå. Någon korg finns inte, men däremot en pakethållare med Racktime-fäste. Här kan du enkelt spänna fast det du behöver ha med på cykelturen.

Sadeln från Selle Royal är precis lagom smal för att kännas sportig, men också lagom bred för att vara komfortabel. Naturligtvis kan du justera sadelhöjden vid behov – detta gör du med hjälp av det smarta styrhuvudet.

Slutomdöme

Batavus Razer E-Go är en nätt och sportig elcykel med kraftfull motor och hydrauliska bromsar som passar utmärkt för vardagspendlare i storstaden. Trots att modellen är fullt utrustad med både skärmar, display och pakethållare är den imponerande lätt med en vikt på bara 20 kg.

Den mittplacerade motorn ger cykeln en behaglig och välbalanserad tyngdpunkt. Dess torque-sensor ger dig dessutom precis så mycket kraft du behöver i pedalerna, även i jobbigare backar. Här finns även ett högkvalitativt växelsystem från Shimano som enligt experter ”aldrig krånglar”.

De smala däcken är dock cykelns akilleshäl. Även om de förvisso gör cykeln extra lättmanövrerad – vilket kan vara extra värdefullt i storstadstrafiken – bidrar de också till att cykeln känns en aning vinglig och instabil. Batavus Razer E-Go är dessutom helt odämpad och kan därför upplevas som en aning stötig på ojämt underlag.

I det stora hela är dock Batavus Razer E-Go en utmärkt elcykel för dig som bor i innerstaden och pendlar till och från jobb. Både experter och användare intygar att du inte kommer att bli besviken med ditt köp.

  • Liten och nätt konstruktion – väger bara 20 kg.
  • Imponerande motorkraft, även i jobbigare uppförsbackar.
  • Välfungerande växelsystem och lättskötta, hydrauliska bromsar.
  • Perfekt för dig som pendlar till jobbet och bor i storstaden.
  • Smala däck gör cykeln en aning vinglig.
  • Odämpad och kan upplevas som stötig.

3. Lifebike C-Mute Uni G8

- Mest prisvärd

  • Ram: Aluminium
  • Motor: Bafang
  • Batteri: Samsung 36V 14Ah 504WH
  • Bromsar: Fram och bak
  • Antal växlar: 9 st
  • Sträcka per laddning: 50 – 80 km
  • Laddningstid: 6 h
Lifebike C-Mute Uni G8

Rekommenderad butik:
  • Höga betyg hos Trustpilot.se.
  • Fri frakt vid köp över 1000 kr.
Elcykelvaruhuset
  • Fri frakt vid köp > 1000kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Faktura 0kr upp till 30 dagar
country-flag

Priserna visas i SEK.

I samarbete med pris-logo

C-Mute Uni G8 är en klassisk elcykel från Lifebike som ger dig en perfekt kombination av styrka, räckvidd och moderna funktioner. Allt till ett riktigt bra pris dessutom.

Är du ute efter en prisvärd bekväm elcykel för stadstrafik finns det förmodligen inget bättre val än C-Mute Uni G8 just nu.

En fröjd att cykla på

Något både användare och experter är överens om är hur behaglig C-Mute Uni G8 är att köra. Dess stabila damram i kombination med de tjocka däcken och breda sadeln gör den till en fröjd att glida fram på. Du har även en cykelkorg och en pakethållare för praktisk förvaring.

Trots att cykeln saknar dämpning rullar de punkteringsfria däcken över ojämnheter utan problem. Körställningen är upprätt, men går att justera om du föredrar en lite sportigare position.

Högt drivmoment och flera assistanslägen

C-Mute Uni G8 drivs av en kraftfull Bafangmotor på 250W som är placerad i bakhjulet. Det ger motorn ett extra högt vridmoment, vilket betyder att du kan starta ifrån i princip stillastående, även med den högsta växeln. Då krävs det dock att du trampar på ordentligt. Växelsystemet från Shimano är utanpåliggande och fungerar alldeles utmärkt.

Via displayen kan du växla mellan fem olika assistanslägen, beroende på hur mycket hjälp du vill ha från motorn. Där kan du även se data som snitthastighet, cykelsträcka och återstående batteritid.

Snyggt integrerat batteri

Det kraftfulla 505 Wh-batteriet i C-Mute Uni G8 kommer från Samsung och är snyggt integrerat i cykelns nedre ramrör. Det ger elcykeln ett stilrent utseende och en pakethållare som är helt fri från tillbehör.

Batteriet har en laddningstid på 6 timmar och räcker i cirka 5 – 6 mil om du tar maximal hjälp av motorn.

En prisvärd och snygg cykel med få brister

Lifebike C-Mute Uni G8 är en riktigt snygg och prisvärd elcykel som kan vara idealisk för dig som vill glida fram i stadstrafiken. Det är absolut ingen cykel för dig som vill cykla snabbt, men för vardagsbruk är den perfekt. De enda bristerna med modellen är att den kan vara lite trög att rulla ut från förrådet och att sadeln har ett snabbfäste, vilket gör den enkel att sno. Utöver det är C-Mute Uni G8 helt klart en elcykel som platsar i vår sammanställning.

  • Bekväm körställning.
  • Punkteringssäkra, tjocka däck som absorberar ojämnheter.
  • Välj mellan fem assistanslägen.
  • Utmärkt växel- och bromssystem.
  • Aningen tungstyrd när du rullar ut den ur förrådet.
  • Sadel med snabbfäste gör den enkel att stjäla.

4. Fitnord Ava 500

- Bäst för pendling

  • Ram: Aluminium
  • Motor: Techdrive
  • Batteri: Samsung 36V 14Ah 504WH
  • Bromsar: Fram och bak
  • Antal växlar: 8 st
  • Sträcka per laddning: Upp till 160 km
  • Laddningstid: Uppgift saknas
Fitnord Ava 500

Rekommenderad butik:
  • Höga kundbetyg.
  • Leveranstid är 3-6 dagar.

Om du är ute efter en kraftfull och välutrustad pendlarcykel kan Fitnord Ava 500 vara ett intressant alternativ. Detta är en robust brukscykel med en stark mittmotor, lång räckvidd på upp till 160 km och dämpad framgaffel. Det gör att du tar dig fram säkert både på asfalt och grus.

Kraftfull mittmotor med högt vridmoment

Med en stark mittmotor från TechDrive på 250W får du värdefull assistans när benen inte orkar. Vridmomentet i motorn är nästan dubbelt så högt jämfört med andra elcyklar, vilket bidrar till snabbare acceleration och extra kraft i uppförsbackarna.

Eftersom motorn dessutom aktiveras av en momentsensor känner den av när du trampar hårdare. Den kommer därefter automatiskt att skjuta till med motorkraft när du behöver det som mest.

Via den upplysta LCD-displayen kan du enkelt välja mellan fem assistansnivåer. Du kan också stänga av motorn helt om du då och då föredrar att cykla av egen kraft.

Diskret batteri

För ett snyggare utseende och en pakethållare utan tillbehör är batteriet i Fitnord Ava 500 integrerat i ramen. Du tar enkelt loss det med en nyckel när du ska ladda det eller om du bara vill förvara det inomhus.

På en enda laddning kan du faktiskt ta dig upp till 160 km, vilket ger den här elcykeln längst räckvidd i vår sammanställning. Dock varierar räckvidden förstås beroende på terrängen och din körstil.

Säker och behaglig att cykla på

Växelsystemet i Fitnord Ava 500 är av typen Shimano Altus och ger dig åtta olika växellägen så att du enkelt kan anpassa trampstyrkan efter terrängen. Även de hydrauliska skivbromsarna kommer från Shimano och ser till att du får stopp på elcykeln i alla lägen.

För bästa möjliga körkomfort är Fitnords Ava 500 utrustad med en vinklingsbar styrram och en relativt bred sadel. Och tack vare den dämpade framgaffeln rullar du fram bekvämt även på ojämna väglag, exempelvis grusvägar. Det går också bra att låsa fast gaffeln om du ska cykla längre sträckor på asfalt.

En praktisk elcykel för pendling

Fitnord Ava 500 har hyllats som en utmärkt pendlingscykel, både av användare och experter. Det beror framför allt på den goda körkomforten, men också på det kraftfulla batteriet som kan ta dig upp till 160 km på en enda laddning.

Detta är dessutom en fullt utrustad elcykel, komplett med både stänkskärmar, pakethållare, belysning och reflexer. En annan fördel är modellens unisex-ram som gör att den kan användas av alla familjemedlemmar. Ava 500 kanske inte är den billigaste elcykeln på marknaden. Men med tanke på de funktioner du får är den helt klart värd pengarna för dig som vill byta lämna bilen hemma och börja cykeln.

  • Extra lång räckvidd på upp till 160 km.
  • Utmärkt körkomfort, även på grusvägar.
  • Fullt utrustad med stänkskärmar, pakethållare, belysning och reflexer.
  • Perfekt för pendling, både längre och kortare sträckor.
  • Ganska dyr.
  • Monteringen kan vara lite krånglig.

5. Winora Tria 8

- Bäst för allroundbruk

  • Ram: Aluminium
  • Motor: Bosch
  • Batteri: Bosch Powerpack 400Wh 11AH
  • Bromsar: Fram och bak
  • Antal växlar: 8 st
  • Sträcka per laddning: 40 – 70 km
  • Laddningstid: 3,5 h
Winora Tria 8

Rekommenderad butik:
  • Fri frakt vid köp över 1000 kr.
  • 30 dagar öppet köp.

Winora Tria 8 är en perfekt modell för dig som både vill kunna cykla i stadstrafik och på landsbygdens grusvägar. Det här är nämligen en cykel som ger dig det bästa av två världar – stötdämpningen och växelsystemet hos en mountainbike och funktionaliteten hos en stadscykel. Allt till ett rimligt pris dessutom.

Perfekt för stads- och terrängkörning

Winora Tria 8 är utrustad med nätta, men rejäla däck som gör cykeln smidig att köra i stadstrafik samtidigt som den får bra grepp terrängen. Det här är helt enkelt en cykel som tar sig fram bra på de flesta underlag, även mycket ojämna sådana tack vare den dämpade framgaffeln.

Elcykeln är dessutom utrustad med högkvalitativa hydrauliska skivbromsar från Tektro och ett 8-växelsystem från Shimano. Det gör att du får stopp på cykeln i alla lägen och att du enkelt kan anpassa trampstyrkan efter terrängen.

Mittmotor ger en välbalanserad elcykel

Actove Plus-motorn i Winora Tria 8 kommer från Bosch och är placerad i mitten av cykelramen tillsammans med batteriet. Det ger cykeln en centrerad mittpunkt, vilket också får den att kännas med välbalanserad.

Motorn ger dig bra kraft i alla lägen och är mycket responsiv så att du aldrig behöver trampa luft. Batteriet laddar du upp på bara 3,5 timmar, vilket ger dig en räckvidd på upp till 7 mil med maximal assistans.

Mångsidig och pålitlig

Winora Tria 8 är utrustad med allt du kan tänkas behöva för komfortabel stadskörning, från stänkskärmar och belysning till pakethållare. Dess utformning med en centralt placerad mittmotor och sportig design gör den dock minst lika passande att använda i lite tuffare terräng. De breda däcken och dämpningen gör att du rullar fram fint på de flesta underlag. Växlarna kunde emellertid varit bättre eftersom de i nuläget tenderar att hoppa vid växling från stillastående. Dessutom är vridmomentet inte det bästa, så för dig som verkligen vill kunna ta ut svängarna offroad är Winora Tria 8 långt ifrån optimal. Men är målet att ta sig fram lika smidigt och enkelt i innerstaden som på landet är detta ett utmärkt val.

  • En perfekt elcykel för vardagen.
  • Kan enkelt kan klättra uppför branta backar.
  • Pålitlig kraftkälla för större äventyr.

6. Merida eSpresso 300 EQ

- Vi rekommenderar

  • Ram: Aluminium
  • Motor: Shimano Steps E5000
  • Batteri: Shimano E8010, 504 Wh
  • Bromsar: Bak och fram
  • Antal växlar: 9 st
  • Sträcka per laddning: 50 – 130 km
  • Laddningstid: 3 – 4 h
Merida eSpresso 300 EQ - bäst i test elcykel

Rekommenderad butik:
  • Öppet köp 30 dagar.
  • Fri frakt vid köp över 1000 kr.
Elcykelvaruhuset
  • Fri frakt vid köp > 1000kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Faktura 0kr upp till 30 dagar
country-flag

Priserna visas i SEK.

I samarbete med pris-logo

Merida eSpresso 300 EQ är en högkvalitativ elcykel som passar både korta och långa körsträckor på varierande underlag. Modellen har en lättviktig aluminiumrad, en kraftfull motor och 9 växlar som gör att den klarar av alla typer av lutningar.

Både experter och kunder har gett Merida eSpresso 300 EQ goda omdömen, inte minst på grund av dess allsidighet och låga ljudnivå. Elcykeln kommer dessutom med flera praktiska tillbehör så som pakethållare, kedjeskydd och belysning fram och bak.

Ram

Merida eSpresso 300 EQ har en lättviktig och sportig ram tillverkad i hydroformad aluminium. Den kompakta ramen i kombination med den smarta kabeldragningen gör att denna nätta elcykel tar sig fram enkelt på de flesta underlag.

Modellen har en vikt på 23 kg, vilket är en helt normal vikt för elcyklar som är tyngre än vanliga motorlösa cyklar.

Vad gäller sadeln är den av typen Merida Comfort. Jämfört med andra modeller är den dock något smal och hård, vilket kan skapa obehag för vissa. Samtidigt går det alltid att köpa till ett sadelöverdrag för att öka komforten.

Motor

Merida eSpresso 300 EQ är utrustad med en kraftfull Shimano Steps E5000-motor som drivs av en rörelsesensor. Här finns även 9 växlar som gör det enkelt för dig att cykla i olika lutningar samt 4 olika assistanslägen.

Drivenheten är centralt placerad på cykelns vevparti och ger dig snabb respons när du börjar trampa. Placeringen ger dig dessutom en balanserad tyngdpunkt och därmed en behaglig körkänsla med effektiv kraftöverföring.

Batteri

Tack vare elcykelns kraftfulla 14 Ah Shimano E8010-batteri får du en lång körsträcka.

Batteriet har en kapacitet på 504 Wh och klarar mellan 50 – 130 km på en laddning. Hur långt du tar dig på en laddning beror emellertid på hur mycket assistans du behöver av motorn. Det integrerade eco-läget ger allra längst räckvidd.

Att ladda upp batteriet tar 3 – 4 timmar, vilket är en helt normal laddningstid.

Bromsar

Merida eSpresso 300 EQ är utrustad med ett högkvalitativt bromssystem, både fram och bak. Bromsarna är av typen Shimano MT-200 och har hydrauliska skivor för effektiv och behaglig bromsning.

Display

Med Merida eSpresso 300 EQ medföljer en lättläst LCD-display som visar information om din cykling. Displayen visar bland annat elcykelns batterinivå, hur långt du har kört samt vilken av de fyra assistansnivåerna du valt.

Eftersom denna cykelmodell är utrustad med bluetooth kan du dessutom ansluta din mobila enhet till cykeln. Via applikationen Shimano E-tube kan du göra uppdateringar och förbättra din cykelupplevelse i realtid.

Komfort och utrustning

Merida eSpresso 300 EQ har en dämpande framgaffel som eliminerar ojämnheter under körningen. Cykeln har också något bredare däck för en mer stabil körning, även på ojämnare underlag.

Pakethållaren (Racktime) har ett smidigt klicksystem som gör att du enkelt kan klicka dit valfritt tillbehör, exempelvis en cykelkorg. Merida eSpresso 300 EQ är även utrustad med belysning fram och bak som drivs av ett systembatteri.

  • Högkvalitativ elcykel med kraftfull motor som ger en behaglig körupplevelse.
  • Välutrustad från start med dämpare, belysning och Racktime-pakethållare.
  • Möjlighet att ansluta mobilen till cykeln via Bluetooth.
  • Något dyr för att vara en vanlig pendlingscykel.
  • Breda däck är inte optimala för storstadskörning.

7. Batavus Torino E-go+

  • Ram: Aluminium
  • Motor: 250W Ananda E-motion
  • Batteri: EGO Emotion Smart, 418 Wh
  • Bromsar: Bak och fram
  • Antal växlar: 7 st
  • Sträcka per laddning: 40 – 80 km
  • Laddningstid: 4 – 6 h
BATAVUS TORINO E-GO+
BATAVUS TORINO E-GO+
BATAVUS TORINO E-GO+

I samarbete med pris-logo

Att Batavus Torino E-go+ är Sveriges mest sålda elcykel i sin klass vittnar om att tillverkaren gjort något rätt. Batavus säljer faktiskt flest elcyklar i hela världen och fokuserar på hög kvalitet med smarta lösningar.

Batavus Torino E-go+ är en relativt billig modell, åtminstone jämfört med många konkurrenter. Är du ute efter en traditionell och behaglig cykel att använda i vardagen kan detta vara något för dig.

Ram

Batavus Torino E-go+ har en klassisk design med en slittålig ram tillverkad av aluminium. Ramen kommer i tre olika storlekar, vilket gör att det finns en cykelmodell som passar både korta och långa personer.

Elcykelns vikt är något högre än vår bäst i testet-vinnare. Med batteri väger Batavus Torino E-go+ så mycket som 26 kg, vilket är en bit över genomsnittet för denna typ av cykel.

Sadeln kommer från märket Selle Royal och är extra bred för att garantera en behaglig cykeltur.

Motor

Batavus Torino E-go+ är utrustad med en Ananda E-motion-motor som är placerad på cykelns framhjul samt 7 växlar för olika lutningar.

Motorn styrs av en rörelsesensor, vilket innebär att du måste trampa för att hålla igång gasen. Dock krävs relativt lite rörelse, så cykeln gör det mesta av jobbet.

För att reglera hur mycket assistans du vill ha av motorn använder du dig av gashandtaget som är kopplat till cykelns display. Du kan välja mellan fem olika assistanslägen, varav ett gå-läge som hjälper dig när du leder cykeln.

Batteri

Batteriet på Batavus Torino E-go+ är av typen EGO Motion Smart och monterat på bakhjulet vid pakethållaren. Naturligtvis är batteriet avtagbart, så att du kan ta med det in i hemmet eller på kontoret när det är dags för laddning.

Vad gäller kapacitet är batteriet inte i samma klass som det Merida eSpresso 300 EQ är utrustad med, men ger ändå relativt långa körsträckor. På en laddning – som tar mellan 4 – 6 timmar – får du mellan 40 och 80 km körning.

En fördel med Batavus Torino E-go+ är att du kan välja att uppgradera till ett mer kraftfullt batteri med 14,4 Ah istället för 11,6 Ah som är standard.

Bromsar

Batavus Torino E-go+ har både hand- och fotbroms från Shimano för bästa körupplevelse. Bromsarna har hydrauliska skivor, vilket ger dig en mjuk bromsning med mer känsla.

Display

Cykeln kommer med en användarvänlig LCD-display som tydligt visar hastighet och vald assistansnivå.

Jämfört med testvinnaren från Merida är Batavus Torino E-go+ inte utrustad med bluetooth och därmed kan du inte ansluta mobilen till cykeln. Detta är dock inget större problem för de flesta vardagscyklare.

Komfort och utrustning

Batavus Torino E-go+ har tyvärr ingen dämpande framgaffel. Detta innebär att cykeln inte presterar optimalt på ojämna underlag, utan lämpar sig främst för stadskörning.

Om du har köpt till en cykelkorg separat kan du använda styrets snabblåsningsfunktion. Med hjälp av den riskerar styret inte att åka åt sidan och välta ut dina prylar i korgen.

Elcykeln har även en pakethållare samt ett kjolskydd för varmare sommardagar. Sist men inte minst har Batavus Torino E-go+ ett heltäckande kedjeskydd för extra säkerhet och minimerad risk för smuts på kläder.

  • Prisvärd elcykel i tre olika storlekar med många finesser.
  • Bred och behaglig sadel från Selle Royal ger hög komfort.
  • Fem olika assistanslägen och sju växlar för alla lutningar.
  • Ingen framgaffeldämpning
  • Något tung med batteriet monterat

Tillbehör:

Nedan har vi samlat några hjälpsamma tillbehör till Batavus Torino E-go+. Med cykelkorgen kan du enklare förvara dina tillhörigheter under cykelfärden och ett extrabatteri är bra att ha för den som alltid vill ha en fulladdad cykel.

KORG

Korgväska Milano

8. Evobike Sport 8

  • Ram: Aluminium
  • Motor: Bafang 250W
  • Batteri: Samsung 18650 NiMnCo 10,4 Ah
  • Bromsar: Bak och fram
  • Antal växlar: 8 st
  • Sträcka per laddning: 35 – 60 km
  • Laddningstid: 4 – 6 h
Evobike Sport 8

EvoBike.se
  • Elcyklar för alla smaker.
  • Snabba leveranser.
  • Fraktfritt över 1000 kr
country-flag

Priserna visas i SEK.

I samarbete med pris-logo

Evobike Sport 8 har stått som vinnare i flera tester, dels på grund av dess prestanda, men också för sin prisvärdhet. Detta är en stabil elcykel i den lägre prisklassen som passar utmärkt för vardagscykling, till exempel till och från jobbet.

Trots sitt låga pris i jämförelse med andra elcyklar är Evobike Sport 8 utrustad med flera finesser. Modellen har dessutom en effektiv motor från Bafang, ett växelsystem från Shimano med 8 växlar och ett kvalitativt lithiumbatteri från Samsung.

Ram

Evobike Sport 8 har en klassisk design åt det sportigare hållet och en lättviktsram tillverkad av tålig hydroformad aluminium. Cykeln har en vikt på 22 kg, vilket gör den till den lättaste modellen i vår sammanställning.

Trots att detta är en relativt nätt cykelmodell ger den en stabil cykelupplevelse. Detta beror främst på att batteriet är lågt placerat på cykelramen, vilket ger en lägre tyngdpunkt.

En fördel med Evobike Sport 8 är att du enkelt kan ändra körställningen från sportigt läge till mer upprätt genom att justera styrstammen. Sadeln är av hög kvalitet och bidrar till en behaglig cykeltur.

Motor

Evobike Sport 8 är utrustad med en effektiv navmotor från Bafang som är monterad på bakhjulet. Motorn har en kapacitet på 250W, vilket är normalt för denna typ av cykel, och drivs av en trycksensor. Detta innebär att motorkraften ökar ju hårdare du trampar på pedalerna.

Elcykeln har ett avancerat utanpåliggande växelsystem med 8 växlar från Shimano Acera. I och med att systemet är placerat utanpå får du ett brett växelspann och ett lågt rullmotstånd. Byte av växel sker i samband med att du trampar.

Vad gäller motorassistans har Evobike Sport 8 fem olika lägen som gör det enkelt för dig att hitta en passande nivå för just din cykling.

Batteriet

Elcykelns batteri är uppbyggt av Samsung-celler och har en kapacitet på 36V (10,4 Ah). Batteriet har en låg placering i mitten av cykeln istället för vid pakethållaren, vilket ger en låg tyngdpunkt som förbättrar stabiliteten.

Den genomtänkta placeringen av batteriet gör det dessutom möjligt för dig att montera en barnstol på pakethållaren.

Trots att batteriet inte är det mest kraftfulla tar du dig ändå mellan 35 och 60 km på en laddning, beroende på hur mycket motorassistans du är i behov av. Att ladda batteriet tar mellan 4 – 6 timmar och du kan antingen ladda det på plats i cykeln eller ta av det för laddning inomhus.

Bromsar

Evobike Sport 8 har rejäla bromsar med hydrauliska skivor, både fram och bak. Denna bromstyp ger dig en mer effektiv inbromsning jämfört med vanliga, mekaniska handbromsar.

Display

På el-cykelns styre finns en LCD-display som ger dig information om sträcka, batteristatus och hastighet. Via displayen kan du även växla mellan cykelns fem olika assistanslägen och justera belysningen fram och bak.

Komfort och utrustning

Tyvärr saknar framgaffeln på Evobike Sport 8 dämpning, vilket gör att modellen inte lämpar sig för väldigt ojämna underlag. Däcken, som är av en smalare modell, är punkteringsfria och utrustade med reflexer.

Evobike Sport 8 har belysning både fram och bak samt en pakethållare som är fullt tillgänglig eftersom batteriet är monterat på ramen.

Något som är unikt för elcyklar från Evobike är att de kommer med en unik stöldskyddsmärkning som du kan koppla samman med dina personliga kontaktuppgifter. På så sätt blir det svårare för bedragare att sälja din stulna cykel.

  • Prisvärd elcykel som passar utmärkt för vardaglig pendling.
  • Genomtänkt placering av batteriet vid ramen ger extra stabilitet.
  • Unik stöldskyddsmärkning gör det svårt för bedragare att sälja stulna cyklar.
  • Något högljudd enligt kundrecensioner.
  • Saknar dämpning.

Guide - innan du köper elcykel

Elcyklar är inte billiga, men de är väl värda pengarna. Eftersom detta dock är ett stort inköp är det viktigt att du planerar i förväg, till exempel genom att läsa på om hur elcyklar fungerar.

Nedan hittar du en detaljerad guide innehållande all information du behöver innan du bestämmer dig för att köpa en elcykel.

Vad är en elcykel?

En elcykel ser ut som en helt vanlig cykel, men det finns en viktig skillnad. Elcykeln är nämligen utrustad med en elektrisk motor som drivs av ett uppladdningsbart batteri.

När du cyklar på en elcykel trampar du som vanligt, men när det börjar bli tungt får du hjälp av motorn. På så sätt tar du dig fram enklare utan lika stor ansträngning. Med andra ord behöver du inte bli svettig när du cyklar till jobbet.

Maximal hastighet för elcykeln är 25 km/h. Cyklar du snabbare än så kommer motorn att stänga av sig.

Olika typer av elcyklar

Innan vi går in på hur elcyklar fungerar rent tekniskt ska vi titta närmare på fyra vanliga elcykelmodeller som kan vara bra att känna till. På så sätt kan du enklare hitta en modell som passar just dina behov.

Klassisk elcykel

Detta är den vanligaste formen av elcykel som ser ut som en traditionell dam- eller herrcykel. Batteriet brukar vara monterat baktill och motorn på framhjulet. Modellen har ett bekvämt säte och kommer ofta med bekvämligheter som pakethållare och fotbroms.

En klassisk elcykel passar om du…

  • Vill ta dig från punkt A till punkt B på ett bekvämt sätt.
  • Främst cyklar på asfalt.
  • Inte planerar att åka i kuperad terräng (då stötdämpning sällan medföljer).

Elhybrid

Elhybriden är en sportigare och nättare variant av en klassisk elcykel. Modellen har en lätt framåtlutad körställning, smala däck och många olika växlar.

Cykeln har en bra tyngdpunkt eftersom motorn vanligtvis är monterad i mitten. Detta i kombination med de smala hjulen gör det möjligt för dig att komma upp i en hög hastighet. Samtidigt kommer du längre på färre laddningar.

Elhybriden passar dig som…

  • Har en aktiv livsstil och cyklar som träning.
  • Vill kunna cykla på varierande underlag (modellen har ofta en dämpare framtill).
  • Både vill kunna träna och cykla till jobbet.

Elmountainbike

En elmountainbike är en cykel anpassad för tuffare terräng med både leriga och ojämna underlag, till exempel skogsvägar och stigar. Detta eftersom modellen är utrustad med flera växlar, rejäla däck, en mittenmotor för god stabilitet samt stötdämpare både fram och bak.

En elmountainbike är något för dig som…

  • Vill kunna cykla i kuperad terräng på ojämna underlag.
  • Främst kommer att använda cykeln i träningssyfte.

Lastcykel med el

En el-lastcykel är en två- eller trehjulig cykelmodell med ett lastutrymme framtill. I detta lastutrymme kan du köra matkassar, barn, paket eller andra prylar du behöver förflytta. Den passar dessutom utmärkt som ett hjälpmedel på arbetsplatsen.

El-lastcykeln passar dig som…

  • Vill kunna storhandla utan att ta bilen.
  • Har barn och vill kunna köra dem till och från förskolan.
  • Letar efter ett bra hjälpmedel till arbetsplatsen.

Elcykelns motor

Det som skiljer elcykeln från andra cyklar är dess motor. Motorns kapacitet kan skilja sig en hel del beroende på modell, där en kraftigare motor självklart innebär ett högre pris.

Elcykelns motor kan dessutom drivas av olika system som kan påverka din upplevelse. Nedan ska vi titta närmare på elcykelns motor och hur den fungerar.

Placering av motor

Något som är viktigt att ta hänsyn till i valet av elcykel är motorns placering. Den påverkar nämligen cykelns tungpunkt och därmed även dess effektivitet. Motorn kan vara placerad på tre olika ställen: på framhjulet, i vevpartiet och på bakhjulet.

  • Framhjul. Vanligtvis väljer tillverkare att placera motorn på elcykelns framhjul, vilket ger cykeln tvåhjulsdrift. Detta är ett billigt tillvägagångssätt, men samtidigt kan en motor placerad på framhjulet försämra cykelns kapacitet i uppförsabackar.
  • Vevparti (mitten). Dyrare modeller brukar ha motorn placerad i mitten av cykeln, alltså på vevpartiet. Detta gör cykeln mer stabil samtidigt som motorn kan utnyttja växlarna för att prestera bättre i lutningar.
  • Bakhjul. Det finns elcyklar som har motorn monterad på bakhjulet. Detta är dock något att se upp med eftersom cykeln kan bli extra baktung, framför allt om även batteriet också är monterat på bakhjulet.

Rörelse- och kraftsensor

Själva motorn kan drivas av två olika system: en rörelsesensor eller kraftsensor. Nedan ska vi titta närmare på hur dessa fungerar.

  • Rörelsesensor (trampgivare). Denna sensor hjälper motorn att känna av din hastighet, det vill säga hur fort du trampar på pedalerna. Här behöver du alltså bara trampa på utan någon större kraftansträngning för att motorn ska leverera effekt.
  • Kraftsensor (Torque sensor). Har elcykeln en kraftsensor styrs motorn av hur hårt du trampar på pedalerna. Ju mer du trampar, desto mer kraft ger du motorn. Detta är lite jobbigare för dig, men samtidigt får du en mer naturlig upplevelse.

Elcykelns batteri

Elcykelns batteri brukar antingen vara placerat på bakhjulet vid pakethållaren eller under cykelsadeln. Om elcykelns motor är placerad i vevpartiet är det inte ovanligt att batteriet är integrerat i underröret på cykelramen, vilket ger en extra stilren design.

När det gäller batteriets kapacitet är det antalet wattimmar (Wh), det vill säga den mängd energi som finns lagrad i batteriet, du ska titta närmare på.

Fler wattimmar ger i regel en högre prestanda, vilket också innebär en längre körsträcka. Eftersom du inte behöver ladda batteriet lika ofta kommer det dessutom att hålla längre.

Normalt sett drivs dagens elcyklar av lithiumbatterier med en kapacitet på omkring 400 wattimmar. Dessa batterier är kraftfulla samtidigt som de kräver lite underhåll.

Olika elcyklar har olika kapacitet, vilket innebär att batteritiden varierar beroende på modell. Samtidigt påverkar även elcykelns last batteritiden. En tyngre last kräver trots allt mer motoreffekt.

Laddning av batterier

De allra flesta elcyklar har avtagbara batterier, vilket innebär att du kan ladda det inomhus. Hur lång laddningstiden är varierar beroende på modell, men ligger i snitt omkring 4 timmar.

Alla batterier blir slitna med tiden och det gäller även batterier på elcyklar. Hur länge batteriet håller beror på hur ofta du laddar det eftersom fler laddningar innebär större slitage. Naturligtvis kan du byta ut batterierna om de börjar bli dåliga.

Tips! Genom att enbart utnyttja elcykelns motor när du faktiskt behöver det (till exempel i uppförsbackar) kan du spara på batteriet och förlänga dess livslängd.

Hastighet med elcykel

Enligt lag får en elcykel inte gå snabbare än 25 km/h. Kör du snabbare än så kommer motorn att kopplas bort automatiskt. Visst kan du cykla fortare, men då måste du göra det med egen kraft.

Om du har en elcykel som går snabbare än 25 km/h räknas detta som en moped klass II, vilket därmed kräver minst ett mopedkörkort.

Det finns elcyklar som är utrustade med så kallad gå-assistans. Detta är en funktion som hjälper dig att leda cykeln i promenadtakt. Här ligger maxhastigheten på 6 km/h.

Växlar på elcykel

De allra flesta elcyklar är utrustade med olika växlar som kan underlätta cykelfärden. Även om motorn kan hjälpa dig när det blir tungt måste du själv stå för stor del av trampningen.

Det vanligaste växelsystemet på dagens elcyklar är det som ligger utanpå vid bakhjulet. Mer moderna modeller brukar vara utrustade med avancerade integrerade navväxlar som inte kräver i närheten lika mycket underhåll som ett utanpåliggande växelsystem.

Det finns modeller som bara har en växel, men vi rekommenderar elcyklar som har minst 7 växlar. På så sätt kan du anpassa växlarna efter lutning och underlag för att få en behaglig cykelfärd. Om du bara cyklar då och då och inte vill spendera allt för mycket pengar kan det dock räcka med en treväxlad modell.

Tänk på! Elcyklar vars motor är monterad i mitten, alltså i vevpartiet, kan ha elstyrda växlar. Skulle batteriet dö kan du inte ändra växel från den du senast valt till dess att du laddat batteriet.

Bromsar

Elcyklar är utrustade med flera olika bromsar. De har dels en handbroms och en fotbroms, men även en motorbroms som stänger av motorn automatiskt när den överstiger den tillåtna hastigheten.

  • Handbroms. Elcykelns handbroms kan antingen ha hydrauliska eller mekaniska skivor. Hydrauliska skivor är att föredra eftersom dessa ger dig mer känsla i bromsningen. Trots att dessa bromsar gör elcykeln lite dyrare får du bättre bromseffekt oavsett väder samtidigt som de inte kräver lika mycket underhåll som bromsar med mekaniska skivor.
  • Fotbroms. Fotbromsar (navbromsar) gör att du kan bromsa genom att trycka pedalerna bakåt. Många cyklister uppskattar denna typ av broms, men den finns inte på alla elcyklar. En nackdel är dock att fotbromsar kan försvåra bromsningen om pedalerna är i fel läge, vilket kan vara farligt i vägkorsningar.
  • Motorbroms. Motorbromsen är som tidigare nämnt en broms som aktiveras automatiskt när motorn når maximal hastighet, det vill säga 25 km/h. Då kommer motorn att stängas av och du kommer enbart att kunna styra hastigheten med fysisk kraft.

5 tips innan du väljer elcykel

Nedan ger vi dig en snabb checklista gällande vad du ska tänka på inför ditt köp av elcykel.

  1. Välj en passande modell. Jämför olika elcykelmodeller för att hitta en som passar just dina behov. Om du till exempel enbart ska cykla till och från jobbet kan det räcka med en klassisk modell. Vill du kombinera vardaglig cykling med träning kan en elhybrid passa bättre.
  2. Fundera över antalet växlar. Ju fler växlar, desto dyrare cykel. Experter rekommenderar modeller med minst sju växlar, men ska du enbart cykla i vardagen på plana underlag kan det räcka med tre.
  3. Provcykla i butik. Om du hittat en modell du gillar kan du alltid besöka en återförsäljare. Där kan du titta närmare på cykeln och även provcykla den.
  4. Dela elcykeln med andra. Ska du dela elcykeln med någon annan bör ni välja modell efter den som är kortast. Väljer ni en för stor modell kan den upplevas som klumpig av den kortare personen. En längre person kan dock oftast justera sadeln för att få en passande höjd.
  5. Ta hand om din cykel. Genom att ta väl hand om din elcykel kan du förlänga dess livslängd. Tänkt till exempel på att inte överanstränga motorn samt att inte ladda batteriet allt för ofta.

Källor

Här kan du se vilka källor vi utgått ifrån i vår sammanställning av elcyklar.

M3.idg.se

2021-04: Expertomdöme om Harlem E-Go

2020-06: Expertomdöme om Razer E-Go

2020-06: Expertomdöme om Merida eOne-Forty 4000

Sammanfattat test av Testfakata.se.

Övriga källor

Aftonbladet.se

  • https://www.aftonbladet.se/tester/a/Vbgxzr/basta-elcykeln-2019-betyg-pa-24-modeller

OBS! Bäst-i-testet.se kan inte garantera att de omdömen vi använt som källor har lämnats av personer som köpt eller använt produkten. Läs mer i våra allmänna villkor.

Liknande tester

Smartwatch bäst i test
5 Smartwatch testade
Apple Watch Ultra
Bäst i test Apple Watch Ultra
test av basketkorg
4 Basketkorg testade
Basketkorg Exit Galaxy
Bäst i test Basketkorg Exit Galaxy
Aktivitetsarmband test
3 Aktivitetsarmband testade
Fitbit Charge 4 test
Bäst i test Fitbit Charge 4
Bästa träningsklocka
6 Träningsklocka testade
Garmin Venu Sq Music
Bäst i test Garmin Venu Sq Music

Jämför specifikationer

Nedan kan du se testvinnarna i vår jämförelse. Du kan scrolla i sidled för att se alla vinnare.

Produkter

1
image
2
image
3
image
image
image
image
image
image

Specifikationer

Batavus Harlem E-Go 2022

Batavus Razer E-Go

Lifebike C-Mute Uni G8

Fitnord Ava 500

Winora Tria 8

Merida eSpresso 300 EQ

Batavus Torino E-go+

Evobike Sport 8

Betyg:
Vikt:19,2 kg20,1 kg23 kg24,5 kg23,6 kg23 kg26 kg22 kg
Ram:AluminiumAluminiumAluminiumAluminiumAluminiumAluminiumAluminiumAluminium
Motor:BoschYamaha PWBafangTechdriveBafangShimano Steps E5000Ananda E-motionBafang 250W
Batteri:Bosch Power Pack 400WhYamaha Li-ION 400WhSamsung 36V 14Ah 504WHSamsung 36V 17.5Ah 690WHSamsung 36V 14Ah 504WHShimano E8010 504 WhEGO Emotion Smart, 418 WhSamsung 18650 NiMnCo 10,4 Ah
Antal växlar:7 st7 st9 st8 st8 st9 st7 st8 st
Dämpning:NejNejNejJaJaJaNejNej
Bromsar:TektroShimanoUppgift saknasShimanoUppgift saknasShimano MT-200ShimanoShimano M600
Bromstyp:SkivbromsHydrauliskHydrauliska skivbromsarHydrauliska skivbromsarTektro T275 hydrauliska skivbromsarHydrauliskHydrauliskHydraulisk
Bakbroms:JaJaJaJaJaJaJaJa
Frambroms:JaJaJaJaJaJaJaJa
Växelreglage:Shimano Nexus 7Shimano Nexus 7Shimano AceraShimano AltusShimano AceraShimano AltusRapidfireShimano NexusShimano Acera
Sensor:TrycksensorTrycksensorUppgift saknasMomentsensorTrycksensorRörelsesensorRörelsesensorTrycksensor
Gå-assistans:JaJaJaJaJaJaJaJa
Sträcka per laddning:40 - 80 km40 - 80 km50 - 80 kmUpp till 160 km40 - 70 km50 – 130 km40 – 80 km35 – 60 km
Laddningstid:4 - 6 h4 - 6 h6 hUppgift saknas3,5 h3 – 4 h 4 – 6 h4 – 6 h
Belysning:Ja, fram och bakJa, fram och bakJa, fram och bakJa, fram och bakJa, fram och bakJa, fram och bakJa, fram och bakJa, fram och bak
Pakethållare:JaJaJaJaJaJaJaJa

Vanliga frågor och svar

En elcykel ser ut som en vanlig cykel, men är utrustad med en elektrisk motor som drivs av ett uppladdningsbart batteri. Du cyklar precis som vanligt, men när det börjar bli tungt – till exempel i uppförsbackar – kan du ta hjälp av motorassistansens olika lägen.

Enligt lag får en elcykel inte gå snabbare än 25 km/h. Kommer du upp i denna hastighet med hjälp av motorn kommer den att stängas av automatiskt. Det går att cykla snabbare än så, men då får du trampa på utan motorassistans.

Att åka på en trimmad elcykel är olagligt och kan vara livsfarligt när du vistas i trafiken. Ramen, däcken och bromsarna är nämligen inte byggda för hastigheter över 25 km/h.

Om du ska köpa en begagnad elcykel bör du kontrollera att den inte är trimmad innan du genomför köpet.

Ska du enbart pendla korta sträckor till och från jobbet kan det räcka med en något billigare elcykel av klassisk modell. Om du däremot cyklar som träningsform och vill kunna cykla i svårare terräng kan en sportigare modell med grövre däck passa bättre.

En elcykel kan kosta allt ifrån 4 000 kronor upp till 40 000 kronor. Ju högre motor- och batterikapacitet elcykeln har, desto dyrare blir prislappen.

Innan du köper en elcykel bör du fundera över följande:

  • Körsträcka. Fundera över hur långt du planerar att cykla och välj batterikapacitet därefter.
  • Storlek. Välj en cykel anpassad för din längd för bästa körupplevelse.
  • Lutningar. Kommer du att köra mycket i backar? Då kan cykel med mittmotor vara att rekommendera eftersom den är starkare.
  • Underlag. Bra stötdämpning är viktigt om du kommer att cykla på ojämna underlag, till exempel grusvägar.
  • Växlar. Välj en elcykel med minst 7 växlar om du ska cykla i varierad terräng. Ska du enbart köra kortare sträckor i statsmiljö kan det räcka med en 3-växlad modell.

Hjälpte det här testet om Elcykel dig?

18 Röster, Genomsnitt: 4.9/5
Skriv recension

Dela testet

Liknande tester

Smartwatch bäst i test

Smartwatch: 5 testade modeller

test av basketkorg

Basketkorg: 4 testade modeller

Aktivitetsarmband test

Aktivitetsarmband: 3 testade modeller

Testvinnare - Elcykel

  1. batavus_harlem

    Batavus Harlem E-Go 2022

    Bästa herrcykeln
  2. Batavus Razer E-Go

    Bästa damcykeln
  3. Lifebike C-Mute Uni G8

    Lifebike C-Mute Uni G8

    Mest prisvärd

Vanliga frågor och svar

En elcykel ser ut som en vanlig cykel, men är utrustad med en elektrisk motor som drivs av ett uppladdningsbart batteri. Du cyklar precis som vanligt, men när det börjar bli tungt – till exempel i uppförsbackar – kan du ta hjälp av motorassistansens olika lägen.

Enligt lag får en elcykel inte gå snabbare än 25 km/h. Kommer du upp i denna hastighet med hjälp av motorn kommer den att stängas av automatiskt. Det går att cykla snabbare än så, men då får du trampa på utan motorassistans.

Att åka på en trimmad elcykel är olagligt och kan vara livsfarligt när du vistas i trafiken. Ramen, däcken och bromsarna är nämligen inte byggda för hastigheter över 25 km/h.

Om du ska köpa en begagnad elcykel bör du kontrollera att den inte är trimmad innan du genomför köpet.

Ska du enbart pendla korta sträckor till och från jobbet kan det räcka med en något billigare elcykel av klassisk modell. Om du däremot cyklar som träningsform och vill kunna cykla i svårare terräng kan en sportigare modell med grövre däck passa bättre.

En elcykel kan kosta allt ifrån 4 000 kronor upp till 40 000 kronor. Ju högre motor- och batterikapacitet elcykeln har, desto dyrare blir prislappen.

Innan du köper en elcykel bör du fundera över följande:

  • Körsträcka. Fundera över hur långt du planerar att cykla och välj batterikapacitet därefter.
  • Storlek. Välj en cykel anpassad för din längd för bästa körupplevelse.
  • Lutningar. Kommer du att köra mycket i backar? Då kan cykel med mittmotor vara att rekommendera eftersom den är starkare.
  • Underlag. Bra stötdämpning är viktigt om du kommer att cykla på ojämna underlag, till exempel grusvägar.
  • Växlar. Välj en elcykel med minst 7 växlar om du ska cykla i varierad terräng. Ska du enbart köra kortare sträckor i statsmiljö kan det räcka med en 3-växlad modell.